Arja Saijonmaa lajvar drottningen
Som drottning Gertrud får Arja Saijonmaa extravaganta kläder, delvis designade av Bea Szenfeld, och just den här dagen är hon på teatern för att prova. Stor vikt är lagd vid kostymerna, och kläderna blir ett sätt för deltagarna, 200 per rollspelsdag, att gå utanför sig själva.
Arja Saijonmaa ler blått och efterlyser mer puder.
Alla roller tillhör Gertruds bekantskapskrets, många är studiekamrater från Wittenbergs internatskola, andra är medlemmar i hennes brunchklubb. I biljetten ingår instruktioner, och några hängivna rollspelare har redan börjat improvisera i nystartade Facebook-grupper, berättar Jesper Berglund och Christopher Sandberg, rollspelets dramatiker och regissörer.
Miniminivå
Alla behöver inte agera, men att komma uppklädd i vitt och inte vara sitt vanliga jag är ett slags miniminivå, förklarar Jesper Berglund.
””
De dyraste biljetterna ger de mest krävande rollerna, och en instruktion kan exempelvis gå ut på att vara glättig och maniskt avleda samtalen från tidigare trauman.
Riksteatern har arrangerat rollspel utifrån just Hamlet, "Hamlet inifrån", men för Dramaten blir detta första gången. Inte heller Arja Saijonmaa har deltagit i ett lajv tidigare men som sångerska är hon van att utgå från den publik hon har framför sig.
””
Mörkare och mörkare
"Gertruds möhippa" kan ses som en förhistoria till pjäsen, som en möhippa som blir mörkare och mörkare i ett Danmark där något ruttnar. Drottning Gertrud ska gifta sig med sin döde mans bror men tycks än så länge vara omedveten om att kungen blev mördad.
””
Vilken ny förståelse för själva pjäsen hoppas ni nå?
””
TT