Kommunen vill ha cykelväg till nya fängelset
Ny ny regional plan för cykelvägar 2023-2033 ska antas i Region Kalmar län. Det handlar om att peka ut vilka sträckor längs statliga vägar som ska byggas ut med cykelvägar och fokus i planen är just att binda samman tätorter, och se till att man kan komma till kollektivtrafikens bytespunkter.
Sträckan Torsås-Bergkvara betecknas i planen som ”viktigt objekt” och ska enligt förslaget hanteras i arbete med förbifart Bergkvara.
Det här passar Torsås kommun väl. Förbifart Bergkvara ska byggas inom några år och då ska det också byggas en ny busstation för snabbussar (BRT, buss rapid transit). I sitt yttrande håller kommunen fram att den här BRT-busstationen ”ställer krav på en bättre och säkrare GC-väg mellan orterna Torsås och Bergkvara till/från BRT-stationen.”
”Det finns stora behov och önskemål för ny och förbättrad cykelinfrastruktur i länet och att denna plan enbart kan möta upp en bråkdel av behoven”Ur förslaget till ny regional GC-an
Sträckan Halltorp-anstalten finns med i planen som ett initiativ från Kalmar kommun. Den betecknas som ”kommande objekt” och ligger i förslaget som fördjupad utredning.
Torsås vill också vara med på tåget när det gäller cykelvägar till anstalten, som kommunen hoppas ska bli en viktig arbetsplats även för boende i Torsås kommun. Det är knappt fem kilometer från Söderåkra till platsen där fängelset ska byggas och kommunen vill att en cykelväg ska byggas från Söderåkra till Halltorp för att underlätta cykelpendling.
Kommunen vill utveckla området söder om Bergkvara och vill därför att regionen satsar på cykelväg på östra sidan längs med E22 från Bergkvara och söderut.
Och kommunens yttrande avslutas: ”Enligt beskrivningen av prioriteringsprinciper i planen borde ovannämnda objekt lyftas in i planen.”
Om Torsås förslag kommer att prioriteras i planen är däremot oklart. I planen slår man redan från början fast att: ”det finns stora behov och önskemål för ny och förbättrad cykelinfrastruktur i länet och att denna plan enbart kan möta upp en bråkdel av behoven.”
Kommunerna förväntas vara med och betala hälften av kostnaden och bekosta underhåll av de sträckor som väljs ut i cykelinfrastrukturplanen.
Kommunen skriver inget om Torsås-Söderåkra i sitt yttrande. Den ligger redan högt upp i den regionala planen, eftersom man kommit långt i planeringen och det finns en färdig åtgärdsvalsstudie (ÅVS).
Ny plan för cykelvägar
När Regionen prioriterar vilka cykelvägar man ska satsa på ska man ta hänsyn till
Vilka målpunkter som finns i området, exempelvis skola, bytespunkter för kollektivtrafik, fritidsverksamhet, arbetsplatser.
Hur stor befolkningen i området är.
Hur stora avstånden är.
Hur trafiksäker vägen är i dag.
En tydlig koppling till kommunernas antagna planer.
Om det finns ”passa-på” möjlighet vid exempel va-utbyggnad.