Annons

Företagare berättade om sin framgångsresa – valde att sälja för att kunna utveckla

Markus Karlsson ville inte jobba i sin fars och farbrors skogsföretag. Men till sist blev han ändå själv ägare till företaget. Nu har han ökat omsättningen och vinsten och dessutom sålt 80 procent av företaget. ”Man måste ha ett mål.”
Torsås • Publicerad söndag 11:00 • Uppdaterad måndag 06:35
Det är viktigt att sätta mål för att ett företag ska kunna växa med lönsamhet, menar Markus Karlsson, vd för skogsföretaget Verest i Torsås.
Det är viktigt att sätta mål för att ett företag ska kunna växa med lönsamhet, menar Markus Karlsson, vd för skogsföretaget Verest i Torsås.Foto: Sofia Hedman

Verest, som är ett skogsföretag inriktat på försäljning av flis, har gått från en omsättning på omkring 33 miljoner för 2016 kronor till drygt 70 miljoner kronor 2023. Bolagets lönsamhet har också skjutit i höjden. I april kom nyheten att ägaren och företagets vd Markus Karlsson säljer 80 procent av bolaget till investmentbolaget Sareq.

”Jag är uppvuxen med företaget som min far och farbror ägde och drev och jag visste att jag inte ville jobba i det.”
Markus Karlsson

Torsås företagscentrum arrangerade företagsluncher för att lokala företag ska lära känna varandra och på den senaste lunchen berättade Markus Karlsson om Verest tillväxtresa.

Annons

– Jag är uppvuxen med företaget som min far och farbror ägde och drev och jag visste att jag inte ville jobba i det. Det var ju bara jobb hela tiden, säger Markus Karlsson.

Han jobbade i stället i andra företag, och trivdes bra med det. Men när farbrodern blev sjuk, fick han frågan om han ville köpa farbroderns del. Han tackade ja, och snart hade han också köpt ut sin pappa.

– Vi kunde ju inte jobba tillsammans! ler han.

Ett 40-tal företagare deltog på Torsås Företagscentrums lunch där Markus Karlsson, vd för Verest, och Johan Juhlin, ny handlare på Ica Söderåkra presenterade sig själva och sina företag.
Ett 40-tal företagare deltog på Torsås Företagscentrums lunch där Markus Karlsson, vd för Verest, och Johan Juhlin, ny handlare på Ica Söderåkra presenterade sig själva och sina företag.Foto: Sofia Hedman

Markus Karlsson berättar hur han haft nytta av kunskaperna från de andra företagen, sin envishet och intresse för motocross. Han fick rådet att inte själv sitta i maskin, utan att koncentrera sig på att leda företaget. När han tog över var Verest ett företag som främst jobbade med avverkning av skog. Och det rådet menar han har varit helt rätt. Men han har riktat om verksamheten och i dag är 90 procent inriktat på flis.

– Vi är rätt marknadsledande i den här delen av landet.

Lönsamheten har ökat, och huvudorsaken till det är enligt Markus Karlsson att Verest erbjuder totalentreprenad, och man har kunnat kapat bort många mellanhänder från att skogen blivit avverkad tills att flisen säljs till värmeverk.

– Att jag valde att sälja 80 procent av Verest till ett investmentbolag var för att företaget behövde en ny maskinpark, och det är dyrt. Jag kände att jag inte själv ville ta den risken, utan att ha nytt kapital i ryggen. Nu har jag en platschef och jobbar själv med att hitta företag att investera i.

Fakta

Växa med lönsamhet

Markus Karlssons 5 råd för att växa med lönsamhet

1. Jobba inte själv med det dagliga ute i verksamheten om du har fler än fem anställda.

2. Sätt tydliga mål för företaget.

3. Skynda långsamt – ta inte större affärer än företaget klarar av.

4. Ha kul och ha bra personal politik för låg personalomsättning.

5. Våga satsa.

Johan Juhlin berättade om sina planer på att utveckla Ica Möre i Söderåkra.
Johan Juhlin berättade om sina planer på att utveckla Ica Möre i Söderåkra.Foto: Sofia Hedman

På företagsmötet presenterade sig också Johan Juhlin, ny handlare på Möre Livs.

– Jag har fått en bra start. Hittills jag utökat sortimentet och sänkt priser och har en utvecklingsplan för de närmaste fem åren där vi kommer att göra om en del i butiken.

Sofia HedmanSkicka e-post
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons