Butiksägaren: ”Vi mår bra efter omständigheterna”
OT träffar henne i butikens personalrum på fredagsförmiddagen.
Det har gått knappt två dygn sedan överfallet i butiken ägde rum då en kvinna blev attackerad Svårt skadad kunde kvinnan föras i ambulans till sjukhus. Under torsdagen meddelade Region Kalmar län att hon fått lämna intensivvårdsavdelningen.
När överfallet inträffade befann sig Anna Björnholm i ett angränsande lager när hon plötsligt hörde höga skrik.
– Jag hörde med en gång att det var något mycket allvarligt. Jag sprang ut i butiken och ropade till kassörskan att trycka på överfallslarmet, säger Anna som såg hur en kollega tog hand om den skadade kvinnan och strax efter lämnade gärningspersonen butiken, för att kort efteråt gripas av polis.
– Det var flera av kunderna som var i butiken och som ville ringa polisen, men jag sa att vi har överfallslarm och att polisen var på väg. Det dröjde inte heller mer än några minuter förrän flera polispatruller var på plats. Ambulansen kom också snabbt även om man i den situation som vi befann oss i upplevde att det tog tid innan de var framme, säger Anna.
När polisens tekniker avslutat sitt arbete kunde butiken öppna igen. Anna Björnholm berättar att personalen som jobbat fick gå hem och att hon ringde och bad de som var lediga och komma in och jobba.
– Det kändes viktigt att vi kunde öppna och jag är tacksam över att personalen kunde ställa upp, säger hon.
På torsdagen samlades alla som jobbar i butiken för att få krisstöd. En psykolog var på plats för att samtala med personalen och Anna beskriver det stöd som alla fick som mycket värdefullt.
– Det var till stor hjälp att få prata med en psykolog. Nu har det gått några dagar och det har varit tufft för alla och det här är något vi får bära med oss. Men efter omständigheterna mår vi ändå bra.
På fredagen fick butiken besök av Johan Juhlin från Ica affärspartner för Nära-butikerna. Han berättar att han har en funktion som innebär att han stöttar och hjälper butikerna i olika situationer.
– Vi finns tillhands och ofta handlar det om driftsfrågor och annat, men hjälper och stöttar även i krissituationer. Vi pratar om hur man ska komma vidare. Även om det som hänt här är väldigt jobbigt för alla är det samtidigt viktigt att man kan hålla öppet, inte minst för kundernas skull, säger Johan Juhlin.
För fem-sex år sedan drabbades flera butiker i Oskarshamn av väpnade rån. Ica Nära Södertorn var en av de som drabbades, två gånger, dessutom.
– Det var väldigt jobbigt när det här hände, men sedan dess har det lugnat ned sig här i området vilket hänger ihop med att vissa personer inte bor kvar här längre. Och efter att vi sluppit rån så hade man inte räknat med att behöva uppleva det som hände i onsdags, säger hon.
”Det som betyder mycket för oss är det stöd vi får av våra kunder. De visar mycket värme och kärlek och det betyder väldigt mycket.”Anna Björnholm, innehavare av Ica Nära Södertorn
Några särskilda åtgärder för att stärka skyddet i butiken är, enligt Anna Björnholm, inte aktuellt. Hon konstaterar att man har gjort det man kan för att skydda sig och att det inte är mycket mer man kan göra. Vid samtalen med polisen och psykologen fick också personalen bekräftelser på att de gjort allt rätt i samband med attacken i butiken.
– Det kändes bra att få höra det när vi hade våra samtal. Nu får vi också försöka gå vidare även om det naturligtvis är jobbigt för de som blev vittne till händelsen. Det som betyder mycket för oss är det stöd vi får av våra kunder. De visar mycket värme och kärlek och det betyder väldigt mycket, säger hon.