Annons

Kommunen satsar 30 miljoner på ny väg till Guldfågeln

Kommunstyrelsen satsar 30 miljoner kronor på en ny väg till Guldfågelns fabrik och industriområdet i Mörbylånga. En förbifart Kyrkbyn har diskuterats i åratal men kan nu stå klar 2023.
Mörbylånga • Publicerad 1 december 2020
Den nya förbifarten planeras öster om Kyrkbyn i Mörbylånga, men exakt sträckning ska tas fram i en ny detaljplan med samråd. Att få bort tung trafik från den smala vägen genom Kyrkbyn till industriområdet har diskuterats i decennier.
Den nya förbifarten planeras öster om Kyrkbyn i Mörbylånga, men exakt sträckning ska tas fram i en ny detaljplan med samråd. Att få bort tung trafik från den smala vägen genom Kyrkbyn till industriområdet har diskuterats i decennier.Foto: Pia Olofsson

En ny väg har planerats i decennier för att få bort tung trafik genom Kyrkbyn till industriområdet.

Trafikverket har presenterat en tillfällig lösning för att Guldfågeln ska klara sitt miljötillstånd, där trafiken delas upp mellan Kyrkbyn och Trollhättevägen förbi kommunhuset. Båda vägarna har upprustats i höst av Mörbylånga kommun och Trafikverket.

Annons

– Vi behöver en långsiktig lösning, säger kommunstyrelsens ordförande Matilda Wärenfalk (S).

Hon berättar att kommunstyrelsen i Mörbylånga kommun var enig i tisdagens beslut.

– Om vi får med oss andra finansiärer beror på om detta blir en statlig eller kommunal väg. Det är viktigt att vi tar höjd i vår budget för att markera att den här vägen blir av.

Den nya vägen behövs också för att Guldfågelns kycklingslakteri ska kunna expandera och få miljötillstånd för ytterligare transporter, företaget slår snart i maxtaket med nuvarande tillstånd.

– En avgörande faktor för vår fortsatta verksamhet och utveckling i Mörbylånga är att vi får till en bättre väglösning den sista biten fram till vår anläggning. Den frågan har ju utretts och planerats för under flera års tid, säger Johan Ekerot, vice vd och marknads- och försäljningsdirektör på Guldfågeln AB.

Han berättar att företagets prognoser visar en årlig tillväxt på 7-10 procent, vilken ska uppnås dels genom fler anställda och dels genom ökad automatisering.

– Vi följer vår tidplan där utbyggnaden är indelad i tre etapper. Våren 2021, hösten 2021 och våren 2022. Exakt vad som ingår i respektive etapp kan vi gärna komma tillbaka till och berätta om längre fram, men investeringarna handlar både om ökad produktionskapacitet och bättre faciliteter för våra medarbetare, säger han också.

Enligt Johan Ekerot har Guldfågeln fått veta att Trafikverkets tillfälliga lösning, där transporterna ut från Guldfågelns fabrik ska fortsätta gå via väg 942 genom Kyrkbyn, medan transporterna in till slakteriet ska gå via Trollhättevägen, inte ryms inom nuvarande miljötillstånd. Bolaget måste därför lämna in en ändringsansökan av tillståndet.

– Kraven på antalet tunga transporter på Kyrkbyvägen skärps i vårt miljötillstånd från 1 januari 2022, så det är mycket viktigt att vi får ett positivt besked på vår ändringsansökan så snart det bara är möjligt, säger han.

Guldfågeln får från den 1 januari 2022 begränsade möjligheter att köra tung trafik genom kyrkbyn. Från dagens tillstånd på 92 transporter per dygn blir det då 70. Då är planen att de ska kunna köra Trollhättevägen fram tills en förbifart står klar, förklarar samhällsbyggnadschef Daniel Jonsson, Mörbylånga kommun.

Annons

Förbifart Mörbylånga kyrkby är prioriterad i översiktsplanen från 2014. Det är en allmän väg, inte bara för Guldfågeln, betonar samhällsbyggnadschefen.

Den nya förbifarten planeras öster om kyrkbyn, men exakt sträckning ska tas fram i en ny detaljplan med samråd.

– Vi vill hitta en lösning som tar så lite jordbruksmark som möjligt i anspråk men det är även andra intressen som ska övervägas, säger Daniel Jonsson.

– Flyter arbetet på kan en väg stå klar 2023. Det är det vi nu vill säkra upp en finansiering för.

Slutgiltigt beslut om Mörbylånga kommun ska satsa 30 miljoner kronor extra på förbifarten i investeringsbudgeten, uppdelat på 2021, 2022 och 2023, fattas av kommunfullmäktige i december.

Pia OlofssonSkicka e-post
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons