Annons

Gunnar, 87, krävdes på pengar för sin avlidna frus telefon: ”Fyrkantigt”

För två månader sedan gick Gunnar Höggrens fru bort, 85 år gammal. Efteråt krävdes han på 892 kronor för hennes telefonabonnemang. Inte förrän Barometern ställde frågor backade telebolaget.
Borgholm • Publicerad onsdag 16:00
Gunnar Höggren säger att han och hans son varit i kontakt med Telia men fått besked om att fakturan ska betalas.
Gunnar Höggren säger att han och hans son varit i kontakt med Telia men fått besked om att fakturan ska betalas.Foto: Caisa Rasmussen/TT

Gunnar Höggren och hans fru skaffade sina telefonabonnemang och ett mobilt bredband samtidigt. Paret bestämde sig för att betala alla abonnemangen med e-faktura från sitt gemensamma konto och de stod alla tre i Gunnar Höggrens namn, har det visat sig.

I september gick hans fru bort. Det fanns bindningstid kvar på hennes mobilabonnemang och när det sades upp kom en faktura på 892 kronor.

Annons

– Jag kunde inte drömma om att de skulle göra så. Jag tycker att ett stort bolag som Telia inte borde bete sig så här, säger Gunnar Höggren.

Han säger att han har fått hjälp av sin son med att kontakta Telia, både i Kalmar och centralt. Beskedet var att om abonnemanget hade stått på hustrun hade det ”kanske” gått att lösa. Men eftersom abonnemanget står i Gunnar Höggrens namn ska fakturan betalas.

– Telefonen försvann omedelbart när jag sa upp den, så det gick ju att ordna, men inte när det gäller pengarna, säger han.

Till Barometern säger Telias presstjänst att när den som står på ett abonnemang går bort så regleras det automatiskt mot dödsboet och den kvarlevande får en viss tid på sig att välja om abonnemanget ska flyttas över till någon annan eller avslutas. Men när presschefen får höra om Gunnar Höggrens ärende vill hon se om det går att hitta en lösning.

Roija Rafii, presschef på Telia Sverige. Pressbild.
Roija Rafii, presschef på Telia Sverige. Pressbild.Foto: Andreas Lind

– Utifrån den beskrivning vi har fått till oss kan vi konstatera att det helt klart föreligger omständigheter som stödjer ett undantag i det här fallet, något vi naturligtvis bör ha sett över från första början. Att så inte verkar ha skett kan vi inte annat än beklaga, säger Roija Rafii, presschef på Telia.

Efter ett par timmar ringer Gunnar Höggren upp.

– Tidningar måste ha en större makt, för nu ringde Telia till mig och sa att de stryker fakturan och bjuder på november månad. Så jag vill tacka så mycket och har ingenting att klaga på längre. Det var klantigt hanterat, men jag pratade uppenbarligen inte med rätt personer.

Fakta

Telias rutiner vid dödsfall

Vid dödsfall: Då avslutas abonnemang automatiskt räknat från den dagen som en person avlider, såvida personen i fråga är abonnemangsinnehavare. Eventuella kostnader för återstående bindningstid för abonnemanget tas bort. Dock kan det föreligga ersättning för hårdvara i enlighet med avtalet, vilket riktas mot dödsbo.

Vid generell uppsägning: Väljer man att avsluta ett telefonnummer eller tjänst är det uppsägningstid eller till bindningstidens slut. Avslutar man innan bindningstidens slut får man enligt våra allmänna villkor slutfaktura på den tid man sedan tidigare förbundit sig att betala. Men det kan ju såklart finnas utrymme för undantag, något som vi behöver bedöma från fall till fall.

Källa: Roija Rafii, presschef Telia.

”Jag kunde inte drömma om att de skulle göra så”
Gunnar Höggren om fakturan.
Emma SkogbergSkicka e-post
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons