Annons
På en gård i Folkeslunda bor en glasarbetare som är stolt över att få vara en
i gänget. Troget har han designat glas åt Kosta Boda i över 25 år.
Öland • Publicerad 5 april 2004
I den gamla ladan, som blivit ateljé, sitter glaskonstnären Kjell Engman och målar modebilder. Dessa överförs till glas och gjuts in i olika Engmanska figurer. Foto: Rasmus JeppssonFoto: 

På långfredagen öppnar glaskonstnären och formgivaren Kjell Engmans sommarutställning i Ekerums konsthall.

Den nya utställningen handlar om mode. Lysande trenchcoatfigurer i glas ska paradera längs en catwalk mellan två bardiskar med glasflaskor. Kjell Engman har gjort modeteckningar som han gjutit in i olika glasfigurer. Konservburkar ska symbolisera att Kjell Engman vill konservera modet.

Annons

För snart sex år sedan flyttade glaskonstnären och designern Kjell Engman till Folkeslunda, och en egen kringbyggd gård.

Mc:n på plats

Den gamla ladan har blivit ateljé. Rummet är nog 20 meter långt med vita rappade väggar. I ett hörn under en utställningsposter står Kjell Engmans Harley Davidson, två år gammal.

Knappt halva ladan har ett stort loft med panoramafönster på gaveln och ett antal takfönster där ljuset flödar in över ljust trä. De tre skrivborden är fyllda av akvarellblock, penslar och nya macintoshdatorer. Kjell Engman har en mindre musikstudio i ett av hörnen. Där komponerar han musik till sina glasinstallationer. Till den nya utställningen har han gjort egen blues.

Han ångrar inte flytten från skogarna vid Boda.

- Januari, februari, mars i Småland är otroligt mörka månader. Här känner man rymden, även om det är vinter.

Han har varit på Kosta Boda sedan 1978, men tycker fortfarande att det är en magi över glaset.

Hur blev du glaskonstnär?

Kjell Engman berättar att han jobbade på Facit som säljare och längtade efter något annat.

- Jag var en mycket dålig säljare.

Annons

Han målade och spelade blues på kvällarna. Efter en tid sökte han och kom in på kursen Glas och keramik på Leksands folkhögskola.

Först hade Kjell Engman tänkt sig att blåsa själv och ha sin egen hytta, berättar han. Men han tänkte om när han märkte att de som hade egen hytta fick arbeta dygnet runt. Han hamnade i Boda.

- Jag har jobbat med samma killar i 15-16 år. De blir en sorts förlängd arm, de ska ju utföra mina idéer. Det är jävligt roligt att jobba tillsammans. Jag skulle inte vilja vara utan den gemenskapen. Det blir ett kompisgäng.

- De säger aldrig nej, eller "det går inte", utan vi testar

i stället.

Inte i en handvändning

Kjell Engman pratar om hantverkarnas yrkesskicklighet och uppsägningarna i Boda.

- Det är ljusår från golvet upp till ledningen. Att lära sig hantverket kan ta 15 år. Det är en utbildning längre än en läkare. Handen blir en del av synen. Att göra sig av med någon som kan hantverket, det får man aldrig tillbaka.

Trots allt eländet har det kommit en del gott efter nedläggningen i Boda, menar Kjell Engman. Den stora hyttan har stängts och i stället finns en ny, mindre hytta som har blivit en experimentverkstad. Den nya hyttan är försedd med läktare där man kan visa upp experiment för publik och anordna workshops och ha diskussioner. Det fungerar som ett utvecklingscentrum för koncernen, menar Kjell Engman.

- Vi gör en jädrans massa lyxprylar som ingen behöver. Då handlar det om kommunikation och att visa humor, tycker jag. Det kan vara något i färgen eller formen som gör att man ler när man ser den. Du köper ju inte depression, det finns det så mycket av ändå.

Annons

- Idealet är att göra något som ser ut att kosta flera tusen men bara kostar två spänn att tillverka.

Över hela världen

Kjell Engman är stolt över att hans saker säljer lika bra i andra delar av världen, som Australien och Japan.

Han berättar att jämförelser som Kosta Boda gjort visar att mer konstnärligt glas säljer mycket bättre än rent designglas.

- Många designer gör jättefina stilrena glas, men på Ikea kan man köpa liknande glas för 29 kronor. Varför ska man betala 300 spänn för ett glas? Då måste det vara nåt som gör att man fastnar.

Rasmus Jeppsson
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons