25 000 besökare i fjol – ska växa ännu mer: ”Ökat försäljningen”
Förra året arrangerades American Days för första gången på Lundegård. Den amerikanska festivalen med bilar, mat och musik i fokus erbjöd en mängd olika evenemang med 1960-talstema. Då sålde de 25 837 biljetter och i år siktar festivalgeneralen på 60 procent fler besökare.
– Vi har hittills ökat biljettförsäljningen med 60 procent jämfört med samma tid förra året så det kommer betydligt fler besökare i år, säger Verner Hemmingsen.
Hur ser du på förra året?
– Det var en succé. Vi får ta i beaktning att det var första gången och folk visste inte riktigt vad de kunde vänta sig. Men det var mycket folk och de som var där var väldigt nöjda vilket de har spridit vidare till andra.
I år arrangeras festivalen på samma plats i månadsskiftet maj-juni. Upplägget är detsamma men vissa förändringar kommer att ske. Exempelvis flyttar marknaden och matfestivalen från norra delen av området till den södra delen.
Arrangören flyttar också det blå musiktältet till den norra delen.
– Vi har gjort en utvärdering och gör några justeringar. Det blir bättre att ha ett renodlat musikområde och samla det andra.
Från 07.00 till 10.00 finns utställarnas bilar på området, sedan kommer besökarna ha möjligheten att köra in på festivalen och visa upp sina egna bilar.
– Det känns tråkigt att ha så många fina bilar på parkeringen.
Tävlingen American Motor Trophy görs också om. I år kommer bilarna att köras upp på en ramp där de presenteras och juryn gör där sin bedömning.
– Det tror jag blir väldigt bra, det blir mer show och en happening som pågår hela dagen.
Hur är känslan inför årets festival?
– Det känns väldigt bra. Vi har redan 22 artister klara och det är toppnamn från USA, Tyskland och även Italien. Musikfestivalen är på allvar med och konkurrerar som en av de största i världen i sin genre, säger Verner Hemmingsen.
Läs mer om fjolårets festival: