Wada vill bli sponsrade i jakt på dopade
För att kunna utrota dopning inom idrotten krävs mer pengar. Internationella antidopningsbyrån Wadas nye ordförande Witold Banka uppmanar därför stora idrottssponsorer att bidra till antidopningsarbetet.
– Vi måste övertyga dem att om de ska vara idrottssponsorer så måste de vara sponsorer av ren idrott, säger polacken, som efterträder Craig Reedie vid årsskiftet, vid Wadakongressen i Polen.
– Det kommer att vara en av Wadas främsta uppgifter, att övertyga stora företag att betala till den olympiska antidopningsfonden.
Wada har en budget på 35 miljoner dollar och totalt sett över världen, inklusive de nationella antidopningsorganisationerna, kostar antidopningsarbetet knappt 260 miljoner dollar.
Banka jämför med hur mycket sponsorer betalar för att bli förknippade med OS mellan 2017 och 2020 – 1 miljard dollar – och att tv-bolag betalar runt 5 miljarder dollar för rättigheterna till OS under samma år.