Här är årets julklapp – "nyväckt intresse"
Flera faktorer har påverkat Hui Researchs val av årets trendjulklapp, som enligt företaget representerar tiden vi lever i. En av dem är skönhetsbranschens stora tillväxt under de senaste åren – till stor del på grund av att lågkonjunkturen gjort att konsumenter sparat in på framför allt dyrare konsumtion.
Under det första halvåret i år växte skönhetsbranschen med hela 17 procent, medan sällanköpsvaruhandlen i övrigt stod still, enligt Hui Research.
– Lite av de pengar som man har kunnat spara har man då haft möjlighet att lägga på mindre inköp som sätter guldkant på tillvaron, och där har skönhetsprodukterna kommit in, säger Hernell och fortsätter:
– Det finns till och med en ekonomisk term som kallas "the lipstick effect" som innebär att skönhetsbranschen ofta utvecklas väl även i lågkonjunktur.
Enligt Hernell rör sig dessutom mode- och kosmetikbranschen bort från det typiskt manliga och kvinnliga till mer genusneutrala dofter med fokus på att förstärka det individuella uttrycket. Branschen växer också till följd av att den attraherar nya målgrupper.
Hon framhåller att det numera finns många uppstickare som utmanar de traditionella parfymhusen – såväl med ett mer genusneutralt sortiment som med nya affärsmodeller och tjänster.
Årets julklapp sedan 1988
1988: Bakmaskin
1989: Videokamera
1990: Wokpanna
1991: Cd-spelare
1992: Tv-spel
1993: En doft (parfym)
1994: Mobiltelefon
1995: Cd-skiva
1996: Internetpaket
1997: Elektroniskt husdjur
1998: Datorspel
1999: Bok
2000: Dvd-spelare
2001: Verktyg
2002: Kokbok
2003: Mössa
2004: Platt-tv
2005: Pokerset
2006: Ljudbok
2007: GPS-mottagare
2008: En upplevelse
2009: Spikmatta
2010: Surfplatta
2011: Färdigpackad matkasse
2012: Hörlurar
2013: Råsaftcentrifug
2014: Träningsarmband
2015: Robotdammsugare
2016: VR-glasögon
2017: Elcykel
2018: Återvunnet plagg
2019: Mobillåda
2020: Stormköket
2021: Evenemangsbiljetten
2022: Det hemstickade plagget
2023: Sällskapsspel
2024: Unisexdoften
Källa: HUI Research