Annons

Falska jobbannonser – är ”ghost jobs” en ny trend?

Att arbetsgivare lägger ut annonser som egentligen inte är potentiella jobböppningar är ett känt fenomen internationellt. Men har det som kallas ”ghost jobs” – eller spökjobb – även lyckats leta sig in på den svenska arbetsmarknaden?
Konsument • 17 november 2024 07:00 • 17 november 2024 07:34
I vissa fall är annonsen ingen riktig jobbmöjlighet. Kanske är den bara en formalitet och tjänsten redan tillsatt
I vissa fall är annonsen ingen riktig jobbmöjlighet. Kanske är den bara en formalitet och tjänsten redan tillsattFoto: Henrik Nyblad

Och så dyker tjänsten upp. Företaget du är intresserad av är ute efter kvalifikationer som stämmer överens med dina. Du ansöker och förväntningarna är höga. Tiden går, inget svar.

– Det är svårt att utifrån en annons förutse om den sökta tjänsten verkligen kommer att tillsättas och att identifiera ett ghost job utifrån det, säger Jenny Söderholm, som är produktansvarig för Platsbanken på Arbetsförmedlingen.

Annons

Hon berättar att Arbetsförmedlingen arbetar aktivt för att förbättra annonskvaliteten på Platsbanken. De har upptäckt en del avvikelser som kan kopplas till annonsering där det saknas ett riktigt jobb bakom annonsen.

– Bakom de större avvikelserna vi ser finns felaktiga annonseringsbeteenden som att företag annonserar för att samla uppgifter till en kandidatbank eller för att marknadsföra en mässa eller utbildning, säger Jenny Söderholm.

Varje minut anställs sju personer på LinkedIn och över 9 000 medlemmar klickar på ”Sök jobb”-knappen. Det är därför lätt att förstå att plattformen även drar till sig de aktörer som försöker utnyttja den.

– Våra jobbpolicyer är tydliga kring att varje jobbannons måste vara legitim och motsvara en specifik position – rekryterare får exempelvis inte lägga upp allmänna annonser för flera tjänster inom ett företag, säger Lisa Gunnarsson, Nordenchef på LinkedIn.

Lisa Gunnarsson, Nordenchef på LinkedIn.
Lisa Gunnarsson, Nordenchef på LinkedIn.Foto: Sofia Ekström

Hur går det att urskilja om annonsen är att lita på?

– När man ser en verifierings-badge på en jobbpost betyder det att det finns verifierad information om företaget och jobbannonsen, säger Lisa Gunnarsson.

Torsten Jönsson, arbetsmarknadsexpert på Karriärkonsulten AB, är positiv till att fenomenet undersöks.

– Jag har hört talas om ghost jobs från våra arbetssökande. Förmodligen används annonserna till att marknadsföra ett företag eller tjänst, och är olika vanligt beroende på bransch.

Hans kollega Liridon Zogu tar vid:

– Annonserna skadar såväl individen som arbetsmarknaden i stort. Arbetssökande kan förlora självförtroendet och tappa motivationen, vilket gör deras resa mot en ny anställning betydligt svårare, säger Liridon Zogu.

”Det är svårt att utifrån en annons förutse om den sökta tjänsten verkligen kommer att tillsättas och att identifiera ett ghost job utifrån det”, säger Jenny Söderholm, som är produktansvarig för Platsbanken på Arbetsförmedlingen.
”Det är svårt att utifrån en annons förutse om den sökta tjänsten verkligen kommer att tillsättas och att identifiera ett ghost job utifrån det”, säger Jenny Söderholm, som är produktansvarig för Platsbanken på Arbetsförmedlingen.Foto: Arbetsformedlingen
Annons

Även för Arbetsförmedlingen är annonskvaliteten en viktig fråga. Som förebyggande arbete gör de olika typer av granskning med borttag av annonser som möjlig konsekvens.

– Jag kan också tillägga att vårt ansvar inom Platsbanken är att säkerställa att annonsering sker enligt villkoren, vi har varken möjlighet att följa eller ta ansvar för vad som händer i mötet mellan arbetsgivare och arbetssökande, säger Jenny Söderholm.

Fakta

Vad ligger bakom ett ”ghost job”?

• Att en annons legat uppe en längre tid kan förstås bero på att företaget fortfarande söker anställda. Men anledningen kan även vara att se vilka kandidater de lockar till sig.

• Företaget vill ge en indikation om att de har god ekonomi.

• Det ger företaget en möjlighet att synas, att göra reklam för sig själva eller exempelvis en jobbmässa.

• Annonsen är en formalitet. Vissa tjänster är redan tillsatta, ofta internt.

Källa: BBC

Louise Augustsson
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons