Boom för begagnad parfym – även bland killar
Svårt att veta vad du ska lägga under granen?
Då ska du kanske slå till på årets julklapp, unisexparfymen, en present som sägs passa såväl män som kvinnor. Unisexparfymen vädrar verkligen morgonluft. Det berättar parfymören och doftexperten Ellen Dahlgren.
– Det är jättekul att den är på väg tillbaka. Egentligen, historiskt sett, så är all parfym unisex. Det var först på 50-talet i USA som det började säljas dam- och herrdofter. Nu märker man att intresset för unisex är stort igen, framförallt kanske bland unga killar, säger hon.
– Man ser unga killar som vågar experimentera och som inte bara väljer en träig doft. Unga killar som vågar köpa en blommig doft, det är jättekul.
Parfym och doft har överlag fått ett rejält uppsving på sistone. Nya siffror från Tradera visar att försäljningen av begagnad parfym har ökat med hela 54 procent i år hos säljjätten. Ellen Dahlgren är inte förvånad.
– Andrahandsmarknaden har vuxit så mycket eftersom det är rätt dyrt med parfym. I bland är det förvånande att en 14-åring kan lägga 4 000 kronor på en ny parfym. Det är vad jag betalade för en moped, säger hon.
Köper man en begagnad parfym kan man göra ett riktigt klipp. Men det finns också fallgropar.
– Det viktigaste är att säkerställa att det är en äkta parfym, det är många kopior som säljs. Ett sätt att göra det är att kontrollera batchnumret, säger Dahlgren.
– Man kan också försöka kolla upp säljaren. Och priset så klart. Om en parfym som ny kostar 4 500 kronor säljs för en tusenlapp är det nog lite för bra för att vara sant.
En gammal sanning är att parfymer blir sämre med åren. Så är det inte. Ellen Dahlgren säger att parfym på många sätt är som vin, den åldras väl.
– Parfymer tycker inte om ljus, det ska man tänka på. Då blir det så att molekylerna i toppnoterna blivit lite dåliga. Men en parfym som förvarats väl, då gör åldern ingenting.
Mikael Widerberg/TT
Andrahandsmarknaden för parfym
Enligt Traderas statistik har försäljningen av begagnade parfymer ökat lavinartat, med hela 54 procent, på säljjättens sajt under året.
Damparfymer står för 75 procent av försäljningen, och märken som Yves Saint Laurent, Dior, Lancôme, Giorgio Armani och Chanel är mest eftertraktade.
Den dyraste damparfymen som sålts på Tradera hittills i år kostade 4 686 kronor och den dyraste herrparfymen gick loss på 7 400 kronor.
Källa: Tradera