Annons

Nybropar har hittat ”omodern” nisch – äger en miljon skivor: ”Är specialintressen som säljer”

Mattias Möller och Anna Hammarlund har inte världens vanligaste jobb. Paret importerar och säljer begagnade dvd-filmer, cd-skivor och tv-spel.
– Det är många som blir förvånade; ”Köper folk det!?”, säger Mattias Möller.
Nybro • Publicerad 27 oktober 2022
Mattias Möller och Anna Hammarlund har varit ett par i 21 år. De livnär sig på att importera och sälja begagnade dvd-filmer, cd-skivor och tv-spel.
Mattias Möller och Anna Hammarlund har varit ett par i 21 år. De livnär sig på att importera och sälja begagnade dvd-filmer, cd-skivor och tv-spel.Foto: Samuel Slättman

På Nybro glasbruks lager finns inte enbart glaspjäser. För drygt ett år sedan flyttade paret Mattias Möller och Anna Hammarlund sin verksamhet till lokalerna. Resultatet: Drygt hundra lastpallar innehållandes cirka en miljon dvd-filmer, cd-skivor och tv-spel.

– Vissa pallar är fyllda med bra grejer, andra pallar lägger man hela pallen i storpack och säljer till inköpspris, säger Mattias Möller, samtidigt som han visar upp den del av lagret där pallar som ännu inte har sorterats står.

Annons

Mattias Möller startade företaget för 13 år sedan. På den tiden importerade han 8- och 16-bitars tv-spel från Tyskland och sålde i Sverige. Under årens lopp har verksamheten svängt allt mer mot dvd- och cd-skivor och importen sker numer från Storbritannien.

– Där är han (Mattias) grym måste jag säga, på att byta sortiment och hitta vägar framåt. Jag kom ihåg när du för första gången sa att du skulle testa att köpa en pall med dvd:er och cd-skivor. Jag bara ”sluta, det är väl ingen som köper dvd:er och cd:s”, men det har jag fått äta upp, säger Anna Hammarlund, som är utbildad gymnasielärare men som har arbetat heltid i företaget de två senaste åren.

Varje lastpall innehåller tusentals filmer, cd-skivor och tv-spel. Mattias Möller och Anna Hammarlund hyr in sig hos Nybro glasbruk och lagerhåller cirka en miljon skivor.
Varje lastpall innehåller tusentals filmer, cd-skivor och tv-spel. Mattias Möller och Anna Hammarlund hyr in sig hos Nybro glasbruk och lagerhåller cirka en miljon skivor.Foto: Samuel Slättman

Affärsidén går kortfattat ut på att Mattias köper stora partier skivor och omslag från grossister i Storbritannien. Skivorna är packade i kartonger på lastpallar och kommer ursprungligen från konkursbon och insamlingar; eller så har de blivit över hos hjälporganisationer som inte lyckats sälja dem.

– Det vi köper in är cd-skivor och dvd:er – men när folk lämnar in sina samlingar så slänger de i annat också, förklarar Anna Hammarlund.

En pall innehåller vanligtvis mellan 4 000 och 5 000 skivor och kostar med rådande fraktpriser runt 1 500 kronor att få till Sverige. Sedan Storbritannien lämnade EU har det blivit dyrare och krångligare att skicka varor men tack vare att Mattias har uppehållstillstånd i landet kan han exportera varor genom sitt brittiska bolag.

– När man berättar för folk att man säljer dvd- och cd-skivor är det många som blir förvånade: ”Köper folk det!?”, säger han och skrattar.

Mattias Möller är ursprungligen från Ängelholm i Skåne. 2009 började han importera begagnade tv-spel från Tyskland för att sälja i Sverige.
Mattias Möller är ursprungligen från Ängelholm i Skåne. 2009 började han importera begagnade tv-spel från Tyskland för att sälja i Sverige.Foto: Samuel Slättman

När en ny pall anländer till lagret i Nybro sorteras den. Trasiga, repiga och brända skivor kastas. Populära storfilmer som finns i överflöd läggs i en hög för att senare säljas i storpack.

– Som exempelvis Sagan om ringen, som ju är bra, men som det finns alldeles för många av, säger Anna Hammarlund.

Musikalbum, filmer och spel som är ovanliga, äldre, har ett ”roligt” omslag eller är någon form av specialutgåva är det som går att tjäna pengar på. Skivorna som bedöms tillhöra den kategorin fotograferas och läggs i numrerade backar. Skivorna, med tillhörande omslag eller fodral, läggs senare ut på auktion på nätet. Utgångspriset är vanligtvis 20 kronor.

Att veta vilka filmer som vanligt folk och samlare letar efter och som har potential att stiga i pris har Mattias och Anna lärt sig med tiden.

Annons

– Det som folk tycker folk är roligast att köpa är sådana saker som jag inte trodde någon skulle köpa, typ dvd:n ”Så fiskar du i engelska vattendrag”. Folk köper det för den finns inte att få tag i på annat sätt, säger Anna.

Mattias fyller i:

– Ja, eller klassikern som vi sålde en gång; ”Traktorfest i Bristol”. Det är specialintressen som säljer. De flesta storfilmer kan du streama var du vill men just den där fiskefilmen eller den där traktorfilmen hittar du bara på dvd. Allt som på något sätt är udda är populärt.

När det gäller musik är det knepigare att hitta ett mönster, förklarar Anna Hammarlund.

– Det är rätt spännande att se vilka artister som säljer, där förstår vi inte riktigt logiken, säger hon och fortsätter:

– Men till exempel klassisk musik är det många som vill köpa på cd eftersom det är så mycket bättre ljudkvalitet. Tidigare visste jag faktiskt inte att det är så stor skillnad på cd och Spotify, men det är det tydligen.

”Cd-samlarmarknaden är ganska ny och folk har inte riktigt samlat på skivor tidigare, men vi märker att det kommer mer och mer. Det börjar bli lite retro.”
Mattias Möller
Anna Hammarlund, född och uppvuxen i Kalmar, arbetade tidigare som gymnasielärare och projektledare.
Anna Hammarlund, född och uppvuxen i Kalmar, arbetade tidigare som gymnasielärare och projektledare.Foto: Samuel Slättman

Beslutet att sälja cd-skivor tog Mattias för några år sedan. Till en början var försäljningen låg, men under det senaste året har det börjat röra på sig ordentligt.

– Cd-samlarmarknaden är ganska ny och folk har inte riktigt samlat på skivor tidigare, men vi märker att det kommer mer och mer. Det börjar bli lite retro.

Anna Hammarlund tror att stigande priser på lp-skivor, som traditionellt sett är vanligare att samla på, har spelat in.

– Jag tror cd:n håller på att slå ut lp:n, för lp-skivor är så fruktansvärt dyrt. Det är många som inte är beredda att betala 800 kronor för en lp utan köper cd:n för 100 i stället, säger hon.

Annons

– Vill man samla på saker vill man kunna köpa några stycken och inte en produkt varannan månad, fyller Mattias i.

All försäljning sker på Tradera. På sajten har paret, genom namnet Game-World, knappt 70 000 aktiva annonser och en egen butikssida med fasta priser. Varje månad säljer och skickar Mattias och Anna mellan 5 000 till 10 000 produkter. Genom åren har man haft kunder från bland annat Brasilien och Japan.

”Det som folk tycker folk är roligast att köpa är sådana saker som jag inte trodde någon skulle köpa, typ dvd:n ”Så fiskar du i engelska vattendrag”, säger Anna Hammarlund.
”Det som folk tycker folk är roligast att köpa är sådana saker som jag inte trodde någon skulle köpa, typ dvd:n ”Så fiskar du i engelska vattendrag”, säger Anna Hammarlund.Foto: Samuel Slättman

I fjol omsatte företaget runt fem miljoner kronor. Mattias Möller berättar att han ofta arbetar över 70 timmar i veckan och att det blir svårt att växa så mycket mer utan att anställa någon. Under årens lopp har det funnits tankar på att expandera till andra marknader och att starta en egen sajt för e-handel.

– Ska man utöka verksamheten och ta in anställda måste man hela tiden fundera över vad man kan tjäna eller förlora. Hittills har jag känt att det inte varit aktuellt, säger han och tillägger:

– Jag själv känner att det inte kommer bli så mycket större än vad det är nu.

Men det är inga problem att ta ut två heltidslöner?

– Nej, men det beror lite på säsong och annat också. Man investerar också en del, säger Mattias.

– Ja, precis. Och så beror det på vad man räknar som ”en bra lön”. Min största fördel med det här är inte pengarna utan det är att få driva eget och få lägga mina egna arbetstider. När jag bytte jobb värderade jag att få den här vardagen i stället, säger Anna Hammarlund.

– När jag har pratat om företagande har jag sagt ”ja, i perioder bestämmer du dina egna arbetstider. Då kan du bestämma vilka 16 timmar per dygn du vill jobba”, säger hon och skrattar.

Samuel SlättmanSkicka e-post
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons