Annons

Storaffär för Robin från Kalmar: ”Bygger företag som ett elitserielag”

Tidigare Kalmarbon och Oskarshamnsbon Robin Andersson spelade på elitnivå i IKO och siktade på att bli NHL-proffs, men när drömmen sprack hittade han en ny passion för sitt yrkesliv. Nu bygger han bolag som ett elitidrottslag och har fått en flygande start.
Med en ny innovation möjliggör hans företag, Lexenergy, snabbladdning av elbilar utan att kapaciteten i elnätet behöver byggas ut. Nu har bolaget tecknat ett betydande avtal med Kia, som ska installera laddare runt om i Sverige.
Kalmar/Göteborg • Publicerad 3 november 2024 • Uppdaterad 6 november 2024
Robin Andersson driver ett hett innovationsbolag i Göteborg. Bild: Privat.
Robin Andersson driver ett hett innovationsbolag i Göteborg. Bild: Privat.

Den gröna omställningen, där elektrifieringen är en stor del, kräver högre kapacitet i elnätet. I dag bromsas elektrifieringen av kapacitetsbristen i elnätet, eftersom nätleverantörerna inte hinner bygga om elnätet i den hastighet som ny kapacitet efterfrågas.

Tidigare Kalmar- och Oskarshamnsbon Robin Anderssons driver innovationsbolaget Lexenergy i Göteborg tillsammans med sin medgrundare Matilda Thorsell. För cirka två år sedan rapporterade Barometern-OT om bolaget och sedan dess har det hänt mycket. Företaget är en uppstickare i energibranschen, som har tagit patent på 15 tekniska innovationer och har idag en färdig produkt, ultrasnabbladdaren Lexhub.

Annons

– Den är oberoende av elnätens kapacitet och den hjälper till att snabba på den gröna omställningen, berättar Robin Andersson och fortsätter:

– Vår ultrasnabbladdare laddar elbilen med 360 kW vid ett uttag. Den höga laddeffekten kan garanteras tack vare att laddaren har ett inbyggt energilager, som laddas upp när elnätet är stabilt. När belastningen är hög kan batterierna istället stötta nätet med effekt.

I dag har de flesta laddstolparna ingen energilagring utan levererar tillgänglig effekt direkt från elnätet. Vanliga snabbladdare för elfordon har normalt en effekt mellan 50 och 150 kW per uttag.

Hur ser konkurrensen ut?

– Det finns konkurrens, men vi anser att vi har en unik produkt till marknaden och vår verkliga styra är vårt operativsystem. För vår del just nu är det viktigast att skala upp så snabbt som möjligt.

Lexenergys snabbladdare. Pressbild.
Lexenergys snabbladdare. Pressbild.

Robin har en bakgrund som elithockeyspelare och har gjort fyra säsonger i IK Oskarshamn och studerade på hockeygymnasiet på orten. Annars är han skolad i Kalmar HC:s ungdomslag och växte upp i Kalmar där hans mamma fortfarande bor.

– Upp till 22-års ålder var hockey allt som fanns i mitt huvud och jag tänkte bli NHL-proffs. Men det var svårt och jag insåg att det var dags att lägga min passion på något annat.

Istället valde han att studera till elektroingenjör. Därefter arbetade han inom energisektorn i flera år innan han startade eget för drygt tre år sedan.

– Nu bygger vi bolaget som ett elitidrottslag. Varje position är en superstar och jag jobbar med kollegor som verkligen vill fylla sin potential och jobbar hårt men med mycket glädje.

Nyligen slöt bolaget ett avtal med biltillverkaren Kia där snabbladdaren ska ingå i deras laddnätverk, som ska byggas ut hos 78 återförsäljare i Sverige.

Annons

– Det är stort för oss, det här är ett fint kvitto på att vi är på rätt väg. Men jag kan inte säga hur mycket det här är värt för oss. Det jag kan säga är att laddnätverket byggs för hundratals miljoner av Kia.

”Det känns extra bra att ha stöd av småländsk företagsamhet.”
Robin Andersson, om att Ikea är en stor investerare i hans bolag

Bolaget är en startup som har fått in mångmiljonbelopp från investerare och myndigheter, exempelvis Ikea och Energimyndigheten, för att kunna finansiera utvecklingen av företagets produkter.

– Det känns extra bra att ha stöd av småländsk företagsamhet. Nästa gång vi går ut med en finansieringsrunda är 2025, för att kunna expandera i Europa.

Batteriet till laddaren tillverkas av världens största batteritillverkare, Catl.

– Catl, har en produktionslinje med vår lösning och levererar till oss. I Göteborg har vi en fabrik som sätter ihop alla delarna och installerar vårt operativsystem samt kvalitetskontroller, berättar Robin och fortsätter:

– Vi har en dynamisk produktion och var och en gör det man är bäst på. Just nu produceras hälften av batterierna i Asien och hälften i Europa, men produktionen i Asien ska flyttas till Europa.

I somras flyttade bolaget in i nya industrilokaler i Göteborg. Där har företaget 20 anställda, som arbetar i fabriken eller med utveckling och man arbetar i nära samarbete med partners. Enligt Robin Andersson, har bolaget tecknat ordrar på ett värde av cirka 350 miljoner kronor med andra parter, bland annat inom tunga transporter. Planen är att inom 12 månader fördubbla antalet anställda.

Anna BorgSkicka e-post
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons