SAS om att lägga ner flyglinje: ”Vi har inte lättvindigt gett upp Kalmar”
För många blev beslutet att SAS lägger ner linjen till Arlanda efter 66 år en chock. Bland annat fick Destination Kalmar beslutet genom media och vd:n på Kalmar Öland Airport var förvånad över att beslutet tagits så snabbt. Vad säger du om det?
– Redan innan pandemin jobbade vi med den här linjen för att hitta lönsamhet. Efter pandemin har vi jobbat hårt för den här linjen. För oss är det tråkigt att behöva lägga ner, men vi är ett vinstdrivande företag och måste ha lönsamhet, berättar hon och tillägger:
– Sedan är det ju ingen hemlighet att vi är inne i en amerikansk chapter 11-process sedan 2021 (red. anm. ett tillfälligt konkursskydd för bolaget gentemot fordringsägarna).
Hur påverkar bolagets ekonomiska läge det här beslutet? Vad har ni gjort för att behålla linjen?
– Vi tittar alltid på enskilda linjer och alla ska bära sig själv och det handlar endast om enskilda linjer, inte företaget i stort. Senast i början av året ändrade vi tidtabell mellan Kalmar och Arlanda för att få fler resenärer.
Enligt Karin Nyman lämnar SAS inte ut hur bokningsläget varit för enskilda linjer.
Det är ett hårt slag för näringslivet. Hur har flödet av affärsresenärer varit efter pandemin?
– Efter pandemin har antalet affärsresenärer generellt minskat, men jag har inga specifika siffror för linjen från Kalmar. Tendensen såg vi redan innan pandemin. Men jag vill tillägga att vi inte lättvindigt har gett upp Kalmar utan det är med en stor sorg vi lämnar Kalmar.
Du berättar att efterfrågan inte är tillräcklig för två aktörer. Hade ni varit kvar om BRA inte hade trafikerat Kalmar?
– När konkurrensen blir för stor på mindre linjer är det svårt att få lönsamhet, säger Karin Nyman.
Finns det någon möjlighet att ni kommer tillbaka till Kalmar?
– Vi analyserar hela tiden olika möjligheter löpande och bedömer vi att det finns en efterfrågan så öppnar vi linjer.
Ni slutar flyga från och med den 13 augusti. Vad händer med de kunder som bokat biljetter efter det datumet?
– Antingen får kunderna pengarna tillbaka eller kan de kontakta vår kundtjänst för att boka om via Ronneby, säger Karin Nyman.
”För oss är det tråkigt att behöva lägga ner, men vi är ett vinstdrivande företag och måste ha lönsamhet.”Karin Nyman, presstalesman SAS.