Annons

Andreas drabbas hårt när SAS lägger ner flyglinje: ”Extremt olyckligt”

Sedan SAS gick ut med att flyglinjen mellan Kalmar och Arlanda ska läggas ner har reaktionerna varit starka. Andreas Johansson flygpendlar i jobbet och är inte nöjd med utvecklingen.
– Extremt olyckligt, det blir krångligare och dyrare att ta sig till och från Kalmar, säger han.
Kalmar • Publicerad 19 juni 2023 • Uppdaterad 20 juni 2023
Andreas Johansson, rådgivare på Vitec som pendlar i Norden från Kalmarkontoret med hunden Trixie hemma i bostaden i Kalmar. SAS nedläggning av flyglinjen till Arlanda kommer att försvåra för honom att utföra sitt arbete.
Andreas Johansson, rådgivare på Vitec som pendlar i Norden från Kalmarkontoret med hunden Trixie hemma i bostaden i Kalmar. SAS nedläggning av flyglinjen till Arlanda kommer att försvåra för honom att utföra sitt arbete.Foto: Mickan Palmqvist

I förra veckan meddelade SAS att bolaget efter 66 år slutar trafikera Kalmar - Arlanda från och med 13 augusti i år. För Kalmarbon Andreas Johansson, som pendlar till Arlanda ut i Norden, blev det en rejäl överraskning.

– Först funderade jag på om jag överhuvud taget kan sköta mitt jobb, det blir definitivt en kraftig påverkan på möjligheten att jobba i Kalmar. Jag har också kollegor som får samma problem, säger Andreas Johansson och tillägger:

Annons

– Resandet från Kalmar har alltid varit ett problem och det här försvårar situationen ännu mer.

I dag arbetar han på programvarubolaget Vitec:s Kalmarkontor (tidigare Capitex). Koncernen har ett 40-tal bolag runt om i Norden och han pendlar främst till Oslokontoret, men även till andra kontor.

– Vi har minskat resandet om man jämför med för cirka tio år sedan. Nu har vi en del möten via teams, men långt ifrån alla. Det finns definitivt ett behov av att mötas.

Företaget utvecklar programvara, exempelvis till fastighetsmäklare i Sverige eller hotellverksamheter.

– Jag är rådgivare till kontoren för utveckling av programvaror. Det är svårt att lära känna folk via teams, exempelvis är kroppsspråk inte lika tydliga. För att vi tillsammans ska hitta de bästa lösningarna är det nödvändigt att träffas på plats. Ibland åker jag också över dagen för att delta i speciellt viktiga kundmöten.

När Barometern träffar Andreas Johansson är han på väg till Göteborg med tåg, men tåget blir inställt och han svävar i ovissheten hur han ska komma till staden på västkusten.
När Barometern träffar Andreas Johansson är han på väg till Göteborg med tåg, men tåget blir inställt och han svävar i ovissheten hur han ska komma till staden på västkusten.Foto: Mickan Palmqvist

Andreas Johansson pendlar några gånger i månaden och har alltid åkt med SAS från Kalmar via Arlanda. Vanligtvis åker han ut från Kalmar på tisdagsmorgonen och hem på torsdagskvällen.

– Då har jag fått tre heldagar på kontoret i Oslo, men nu kommer det att ta mycket längre tid att ta sig dit.

Han lyfter att alternativet att åka via Bromma till Arlanda är en mycket sämre lösning.

– När jag åker med SAS hela vägen har jag fördelen att flygbolaget måste se till att jag kommer fram och bokar om, enligt gällande EU-lagstiftning. Om jag åker med flera bolag måste jag själv vara mer på tårna på ett annat sätt. Det kan innebära att jag inte kommer fram eller att det blir dyrare för mitt företag.

Han har börjat undersöka hur han kan ta sig via Bromma och Arlanda, men är inte nöjd.

Annons

– Jag kan ta en taxi som tar 50 minuter om trafiken flyter. Men Stockholmstrafiken är en stor osäkerhet i sig och det kan bli långa köer. Det går att ta flygbussar, men de tar ännu längre tid. Sedan när jag väl är på plats måste jag gå igenom säkerhetskontroller och checka in igen, vilket också tar extra tid.

Ett annat alternativ är att ta SAS morgonflyg från Ronneby till Arlanda, men det tar betydligt längre tid än att flyga SAS från Kalmar.

– I så fall får jag gå upp mycket tidigare för att köra till Ronneby och kommer hem senare. Det är tajt med tid med tidigare morgnar även när jag flugit från Kalmar och det drabbar familjen.

Han är också förvånad över att SAS lägger ner utan förvarning.

– På morgonflighterna och kvällsflighterna har det varit fullt med folk. Jag förstår inte varför de inte drar in på flighterna som inte går bra och behåller de som har bra beläggning. Det här kom plötsligt och även om flygbolaget är i en svår ekonomisk situation så tycker jag de borde väga in samhällsansvar.

Andreas Johansson, rådgivare på Vitec som pendlar i tjänsten.
Andreas Johansson, rådgivare på Vitec som pendlar i tjänsten.Foto: Mickan Palmqvist
”Först funderade jag på om jag överhuvud taget kan sköta mitt jobb, det blir definitivt en kraftig påverkan på möjligheten att jobba i Kalmar.”
Andreas Johansson, pendlare.

Hur har det varit att flyga med SAS?

– Det har varit helt okej, när jag åker på tisdagar och åker hem på torsdagar har det fungerat väldigt bra. Ibland har jag åkt på måndagar, men då har flygen ofta varit inställda. Jag vet inte varför, men det har varit flera inställda flighter som kan ha lett till straffavgifter och stora kostnader.

När Barometern träffar Andreas står han med väskan packad och ska ta tåget till Göteborg på förmiddagen vid kl.10.00. Men först får han besked att tåget inte kommer att gå hela vägen och sedan att det är helt inställt.

– Det här säger något om hur situationen är att ta sig härifrån. På grund av osäkerheten med tåg hade jag kalkylerat att det kan bli problem att komma till Göteborg vid en speciell tid och jag valde att åka en dag innan för att säkert vara på plats imorgon när jag har ett viktigt jobbmöte.

När jag och fotografen lämnar honom lyfter han luren för att jaga efter en hyrbil för att kunna ta sig till Göteborg.

Anna BorgSkicka e-post
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons