Annons

Rubbat med dubbat?

Det är dags att sätta på vinterdäcken. Inte bara därför att det är lag om det utan även av ren självbevarelsedrift. Det går inte att skylla på att det är dyrt eftersom man i kalkylen måste ta med det faktum att sommarhjulen sparas både vad det gäller fälgar som utsätts för salt och däck som slits.
Nyheter • Publicerad 24 november 2005

Varje år bjuder facktidningarna riktigt seriösa däcktester där segrarna oftast heter: Nokian, Gislaved eller Michelin. Ibland dyker något annat märke upp som i år då Pirelli fick bäst betyg i den så viktiga snöslaskkörningen. Det är alltså inte svårt att ta reda på vilket däck som passar mitt sätt att köra. Svårigheten är att förutse livslängden på däcken och hur de beter sig när de börjar bli slitna så vi valde att sätta Michelin på den ena av redaktionsbilarna och Nokian på den andra för att kunna redovisa resultatet under däckens livslängd.

När däcken var nya var skillnaderna oerhört små men efter en säsong visade det sig att Michelin tappat massor av dubb och Nokian några. En konsekvens av försöken att få fram dubbar som sliter mindre på vägarna, skulle jag vilja påstå, vilket till viss del bekräftas av vår test här.

Annons

Som vanligt bygger Vägverkets rekomendationer på lösa antaganden och dåligt underbyggda fakta. Jag är övertygad om att det är den tunga trafiken som sliter mest på våra vägar. Dikena i asfalten finns på vägar i hela Europa.

Ett annat av sagda verks påbud är detta med bästa däcken bak, vilket man grundar på att risken för en sladd minskar i så fall. Samtidigt blundar man för att den största bromskraften har man med framdäcken och det är dessutom framdäcken som är direkt avgörande vid en undanmanöver. Båda dessa situationer är oerhört viktiga för att undvika allvarliga olyckor och det paradoxala är att de av Vägverket så upphaussade antisladdsystemen, som de flesta nya bilar har idag, minskar risken för sladd dramatiskt men inte hjälper till vid en inbromsning.

Väljer man att trotsa verket och flyttar fram bakdäcken, som slits mindre och alltså är bättre, efter en säsong är det viktigt att man behåller rotationsriktningen för att undvika att de få dubbar som finns kvar lossnar.

När man köper vinterdäcken måste man ta ställning till om man vill ha med eller utan dubb och om man vill ha nya däck eller regumerade. Med tanke på de dåliga dubbarna så är mitt tips att satsa på bra regumerade däck och byta oftare istället.

Stefan Nilsson
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons