Annons

Offensivt företag ser ljust på framtiden: ”Växer så det knakar”

Den minsta är som en knytnäve och den största väger omkring 20 ton. Och trots en konjunktur som för stunden pekar lite nedåt ser specialmotorföretaget Bevi i Blomstermåla ljust på framtiden.
– På lång sikt är det väldigt positivt för Blomstermåla, säger vd:n Mathias Nilsson.
Mönsterås • Publicerad fredag 18:00
Mångåriga medarbetarna Lotta Persson och Jessika Edström, närmast, jobbar med att handlinda elmotorer, en specialkompetens företaget är måna om att behålla.
Mångåriga medarbetarna Lotta Persson och Jessika Edström, närmast, jobbar med att handlinda elmotorer, en specialkompetens företaget är måna om att behålla.Foto: Daniel Svensson

Från början, för snart 100 år sedan, var Bevi en elektromekanisk verkstad. Genom åren har verksamheten utvecklats och nuförtiden har företaget kunder både inom Sverige och utomlands, exempelvis inom trä-, pappersmassa-, läkemedel-, och livsmedelsindustrin. Men också marin- och fordonsverksamheter.

– Stora fraktfartyg innehåller rätt mycket elmotorer. Vi gör också prototyper inom bilindustrin, säger Hans Jansson, försäljningschef på Bevi, samtidigt som han visar runt i lokalerna.

Annons

Även om företaget för tillfället känner av att det är lågkonjunktur, nyligen fick de minska styrkan med några tjänster i Blomstermåla, så satsas det. Tidigare under hösten blev den 1 300 kvadratmeter stora utbyggnaden klar att tas i bruk.

Hans Jansson i delar av det alldeles nybyggda lagret som bland annat har 5 000 olika elmotorer i lager.
Hans Jansson i delar av det alldeles nybyggda lagret som bland annat har 5 000 olika elmotorer i lager.Foto: Daniel Svensson

– Det ingår i ett större hållbarhetstänk med både arbetsmiljö och miljönytta i och med att vi byggt en ny in- och utlastning för vårt lager med riktiga slussar, så att vi ska slippa värmeförlusterna. Det var i stort sett helt öppet förut. Och nu skiljer vi också ut- och inlastning så att vi får ett bättre flöde i produktionen, säger Hans Jansson och fortsätter:

– Och för att kunna omdisponera våra lokaler till en mer modern produktion för att kunna komma igång med, i våra mått mätt, större serieproduktion av elmotorer.

En annan satsning som företaget gör i Blomstermåla är att de snart ska bli med solceller. När det är klart beräknar de att det ska täcka 60 procent av elbehovet. Men exakt när det ska stå klart är ännu inte ristat i sten.

– Jag hoppas att det ska driftsättas under vintern, säger Hans Jansson.

”Vi ska fortsätta utvecklas tillsammans med elektrifieringen av samhället och vi är en del av det som driver den framåt.”
Hans Jansson

Bevi, som sedan 2010 ägs av teknikhandelskoncernen Addtech, är offensiva i sin företagsstrategi.

– Vi växer så det knakar och vi är väldigt aktiva på marknaden. Vi ska fortsätta utvecklas tillsammans med elektrifieringen av samhället och vi är en del av det som driver den framåt.

Mathias Nilsson har varit vd i fem år för Bevi och han har varit med om en tillväxtresa med företaget.

– Vi har gått från en omsättning på 260 miljoner till 530 miljoner, som prognosen ser ut att bli för i år. Vi har gjort två företagsförvärv och startat ett nytt bolag i Indien också där vi ser en fantastisk tillväxtmarknad som vi tror mycket på framåt, så just nu är det åtta bolag i gruppen, säger han.

Ett 60-tal personer jobbar på Bevi i Blomstermåla. Två av dem är vd:n Mathias Nilsson, och försäljningschefen Hans Jansson.
Ett 60-tal personer jobbar på Bevi i Blomstermåla. Två av dem är vd:n Mathias Nilsson, och försäljningschefen Hans Jansson.Foto: Daniel Svensson

Företaget försöker ligga långt framme rent teknikmässigt och på projektstadiet.

Annons

– På så vis kan vi vara med att påverka och driva utvecklingen framåt, säger Hans Jansson.

Ett av områdena företaget växer inom är systemförsäljning där man inte bara säljer en elmotor eller en styrning till en elmotor utan ett helt koncept.

– Man säljer en funktion egentligen säger han.

Prototypprojekt är ett annat område som växer.

– Det är olika uppdragsgivare som oftast vill få fram en funktion eller en produktutveckling, där blir vi inkopplade i ett tidigt skede, säger Hans Jansson.

På Bevi i Blomstermåla jobbar ett 60-tal personer. Ena hälften på kontoret och resterande hälft på ”golvet”. De har, förutom det nya lagret som just nu innehåller 5 000 olika elmotorer, bland annat ett testlabb, en lackeringslinje, lindningsstationer och packavdelning.

Montörerna och lagerarbetarna Anna Krantz och Maria Ingvarsson jobbar i packavdelningen och de trivs med sitt arbete.

– Det är ganska fritt och flexibelt, och det är bra kollegor också, säger Maria Ingvarsson som vid Barometern-OT:s besök färdigställde en motor som sedan skulle skickas på lackering.

Maria Ingvarsson har jobbat i sex år på Bevi där hon är montör och lagerarbetare. ”Jobbet är flexibelt”, säger hon.
Maria Ingvarsson har jobbat i sex år på Bevi där hon är montör och lagerarbetare. ”Jobbet är flexibelt”, säger hon.Foto: Daniel Svensson

Vägg i vägg med packavdelningen ligger lokalen som internt går under namnet ”gamla plåten”.

– Det var här man stansade plåtar och plåtpaket före all import och det globala samhället. Idag är det ingen tillverkning här längre, men det är utmärkta produktionsytor som redan är uppvärmda, så här skulle man kunna tänka sig att en ny produktionslinje kan bli verklighet, säger Hans Jansson.

Annons

Efter att ha passerat ”gamla plåten” kommer man in till avdelningen som är något av hjärtat av verksamheten. Det är här elmotorerna lindas med koppartrådar i olika storlekar, hårdhet och längd.

– Handlindning är en del av hantverket som fortfarande finns kvar här, vilket är väldigt roligt. Kompetensen att linda elmotorer är en del av Bevis grunder, säger han.

En av dem som jobbar med att linda motorer är Lotta Persson. Hon har varit anställd på Bevi i 36 år.

– Jag trivs med jobb och arbetskamraterna. Jag har nära till jobbet, så det är smidigt, säger Lotta Persson.

Nuförtiden gör hon mest småordrar av olika elmotorer. Men det var annat förr.

– Då kunde man ha 60 motorer av samma sort. Då flöt det på bra, säger hon och ler.

Hur har du lärt dig jobbet?

– Det gjorde jag här, på plats. Jag lärde mig av Lars-Göran Krantz. Det märks snabbt om man har anlag för det eller inte vad gäller fingerfärdigheten, säger hon.

Kollegan Jessika Edström, som jobbat i 26 år inom företaget, är en annan som lindar elmotorer.

– Det är ett bra jobb med frihet under ansvar, säger hon.

Annons

Även om efterfrågan på handlindade elmotorer från Sverige är mindre idag än tidigare är man glada och stolta att hantverket finns kvar.

– Det är inte många som klarar av det nuförtiden och vi vill behålla kompetensen för att det ger oss mycket annat, säger Hans Jansson.

”Produktionslinan vi bygger upp kommer att finnas en lång tid framåt och det måste till personal som inte finns i dag.”
Mathias Nilsson, vd

Förutom att de nytillverkar specialmotorer renoverar de också bland annat generatorer och transformatorer.

– Det är också en del i hållbarhetstänket och en del i vår kundservice, säger han.

Vad gäller investeringen i företagets fastigheter menar vd:n Mathias Nilsson att det säkrar arbetstillfällena i Blomstermåla.

– Det går alltid lite upp och ner med konjunkturer, men totalt sett och på lång sikt är det väldigt positivt för Blomstermåla. Produktionslinan vi bygger upp kommer att finnas en lång tid framåt och det måste till personal som inte finns i dag, säger han.

Fakta

Bevi

Grundades: 1931.

Antal anställda: 100 medarbetare i gruppen varav ett 60-tal i Blomstermåla.

Vd: Mathias Nilsson.

Ägs av: Teknikhandelskoncernen Addtech.

Gör: Specialmotorer av många olika slag.

Huvudort: Blomstermåla. Har även kontor i Mjölby och Umeå.

Finns i: Sverige, Finland, Norge, Danmark, Indien och Kina.

Omsättning: 193 miljoner förra året, 2023, (i svenska bolaget) och cirka 530 miljoner i gruppen.

Rörelseresultat: 27 miljoner (i svenska bolaget) och cirka 60 miljoner i gruppen.

Daniel SvenssonSkicka e-post
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons