Kämpar vidare för planskild korsning på E22 i Ålem
I medborgarförslaget uppmanas Mönsterås kommun och region Kalmar län att kontakta Trafikverket och begära att det görs ytterligare en utredning kring förutsättningarna för att utföra olika alternativ till planskilda korsningar på E22 vid Preem i Ålem.
Samhällsföreningen anser inte att Trafikverkets planerade utformning är säker utan rent av trafikfarlig. Man hänvisar till att det vore bättre med en lösning liknande de i korsningarna i Kåremo och Rockneby.
”Hur kostnadseffektivt är det att sänka olycksrisken med 40 proent i Ålemskrysset med hjälp av två tre-vägskorsningar i samma plan? När kommer ytterligare åtgärder krävas för att nå en nollvision på denna trafikplats samt uppfylla regionens krav på framkomlighet genom Kalmar län? Kravet från andra myndigheter, kommun och region, borde åtminstone vara att frågan ska utredas ytterligare innan slutligt beslut kan fattas. Regionen borde också kunna medfinansiera en dyrare och trafiksäkrare lösning”, skriver Eva Gustafsson, ordförande i samhällsföreningen, i medborgarförslaget.
I höstas var Trafikverket klar med sin plan för ombyggnaden av korsningen. Enligt denna ska den nuvarande fyrvägskorsningen byggas om till två förskjutna trevägskorsningar, och det ska även bli en gång- och cykelväg under E22.
”Trafiksäkerhetsåtgärden är den mest kostnadseffektivaste lösningen som vi kan göra när vi har den kapacitet som vi har i korsningen i dag”Trafikverket
”Trafiksäkerhetsåtgärden är den mest kostnadseffektivaste lösningen som vi kan göra när vi har den kapacitet som vi har i korsningen i dag. Vi har mellan åren 2014-2018 haft en liten ökning av fordon från 2 780 till 2 870 fordon per dygn på väg 34 genom Ålem mot Vimmerby och Linköping, samtidigt har tung trafik minskat från 290 till 250 fordon per dygn” skriver Trafikverket på sin hemsida, där man förklarar varför man inte bygger en trafikplats istället för att göra två trevägskorsningar.
Trafikverket påpekar också att en trafikplats skulle bli dyrare. Ombyggnaden som nu är aktuell beräknas kosta cirka 16 miljoner kronor.
Vägplanen skickades i höstas till Trafikverket i Borlänge för att fastställas, och den väntas vinna laga kraft under våren eller sommaren. Det innebär då att det blir klartecken till att bygga om. Förfrågningsunderlag ska tas fram i år och entreprenörer ska upphandlas, och byggstarten är planerad till 2022. Ombyggnaden ska vara klar 2023.
Kommunen har tidigare kämpat för att få till en biltunnel under E22 och bekostade till och med en utredning kring en sådan, men förslaget ratades av Trafikverket som ansåg att det var en dålig lösning tekniskt och inte heller ekonomiskt försvarbart.
Däremot fick kommunen igenom att det skulle bli en gång- och cykelväg under E22. Från början var det tänkt att fotgängare och cyklister skulle behöva ta sig över E22 men kommunen ansåg inte att det var säkert och erbjöd sig att gå in som medfinansiär för att få till en annan lösning. För ett år sedan stod det klart att det istället blir en tunnel under vägen för de oskyddade trafikanterna.
Samhällsbyggnadschefen Henrik Eriksson säger att medborgarförslaget från samhällsföreningen kommer väldigt sent i processen. Ett medborgarförslag ska först tas emot av fullmäktige, vilket sker i mars, och sedan ska kommunen svara på det. Trafikverket har, efter att ha tagit in synpunkter från både myndigheter och allmänhet, tagit fram sin plan och eftersom den har skickats för fastställelse så är processen långt gången redan.
– I sak håller vi med, kommunen har drivit att vi vill ha en trafikplats, men det har inte varit aktuellt och vi har landat i att det här är en acceptabel lösning och vi har också skrivit avtal med Trafikverket, säger han.
Om inte kommunen hade gått med på den här lösningen hade man riskerat att få vänta ännu längre på en ombyggnad av korsningen och det ville man från kommunens sida inte riskera.
Förutom samhällsföreningens medborgarförslag har andra privata initiativtagare i sociala medier uppmanat Ålemsborna att lämna in liknande medborgarförslag. Det ska enligt uppgift till tidningen även göras en namninsamling till stöd för medborgarförslaget.