Annons

Skadlig retorik om Stångådalsbanan

Nedläggningsretoriken om Stångådalsbanan – eller om Oskarshamns sjukhus - präglades av partipolitiska överdrifter.
Ledare • Publicerad onsdag 06:00
Detta är en ledarartikel som uttrycker Barometern-OT:s politiska linje. Tidningen verkar på ledarsidan för "kristna värderingar, konservativ ideologi i förening med liberal idétradition samt för näringsfrihetens och äganderättens bevarande”, som det är formulerat i Stiftelsen Barometerns ändamålsparagraf. Tidningens politiska etikett är moderat.

Detta att hota med utifrån oklar grund att den andra politiska sidan vill lägga ner eller möjliggör avvecklingar av verksamheter i länet har blivit något av ett återkommande tema i politiken i Kalmar län.

Stångådalsbanan får grönt ljus.
Stångådalsbanan får grönt ljus.Foto: Mats Holmertz

I valrörelsen 2020 var ett av Socialdemokraternas bärande budskap i regionvalet i att Kristdemokraternas politik skulle leda till en nedläggning av sjukhusen i Oskarshamn och Västervik.

Annons

På något oklart sett menade partiet att det förstatligande av sjukvården som Kristdemokraterna stod bakom skulle leda till att en statlig sjukvårdsmyndighet skulle anse att de två sjukhusen borde rationaliseras bort. Logiken i detta var minst sagt oklar.

Nu sker i S-ledda Region Kalmar län en stor förändring av just det ena av det två sjukhus som påstods vara hotade i valrörelsen. Medicinakuten stängs i Oskarshamn. Det är en åtgärd som inte ska beskrivas som en nedläggning. Professionen i regionledningen beskriver den som medicinskt motiverad. Den har också stöd i en konsultrapport. Vilka egenskaper och kompetenser ett sjukhus ska ha för att kallas ett sjukhus är också något oklart. Frågan är emellertid utifrån retoriken 2020 hur en eventuell S-opposition hade beskrivit förändringen om regionen styrts av en M/KD-majoritet?

Ett annat hot om nedläggning som ter sig varit präglat av överdrifter är frågan om Stångådalbanans överlevnad. Oklara signaler från Trafikverket fick oppositionspartierna i länet att slå på stora trumman och varna för att staten skulle dra in bidraget till trafiken på 18 miljoner kronor årligen.

”I båda fallen finns en intressant politisk geografi som förklarar retoriken”

I båda fallen finns en intressant politisk geografi som förklarar retoriken. Partier även på lokal nivå är väl medvetna om röstningsbeteende ner på valdistrikstnivå. Som att Moderaterna har sina bastioner i Kalmar och i Färjestaden på Öland. Och att inlandets politiska karta blir gulare, Sverigedemokraternas färg.

I Kalmar län har Kristdemokraterna sina väljarfästen i ”norr” i allmänhet och Hultsfred och Vimmerby i synnerhet. Varningen om Oskarshamns sjukhus ska ses i det perspektivet. KD:s momentum i regionvalet skulle brytas med något som liknade fake-news riktat mot partiets så kallade hjärtland. Kritiken mot KD i frågan om Stångådalsbanan ska också ses med kunskap om detta regionala väljarmönster.

Socialdemokrater med makten över regionen missar inte chansen att ge regeringen en näsknäpp och Stångådalsbanan ringlar sig också fram i bygder där Centern är starkt, eller av tradition haft många väljare, Högsby Hultsfred, Mönsterås och Vimmerby. Allt annat än engagemang för järnvägen vore ett politiskt självmord för C-politiker.

Järnvägar väcker alltid känslor. Tåg är alltid politik. Mycket mer än flyg. Spår, järnvägsstationer och tidtabeller är symboler för något mycket större. För ett land som håller samman och fungerar. Så här tydlig partipolitisk dimension är dock ovanlig.

På tisdagen kom emellertid så beskedet. Trafikverket ger grönt ljus för en utbetalning även under nästkommande år. Lyssnar man på myndigheten ter sig ”hotet” om indraget stöd till och med som något konstruerat. Som det byggdes en berättelse kring.

Framtiden för banan är likväl osäker. Trafikverket konstaterade i sin färska rapport att befolkningsminskning präglar området och att banans betydelse för tillväxt inte kan styrkas. Det tar också längre tid att resa mellan ändstationerna med tåg än med bil. Myndighetens trafikexperter visar kort sagt ingen större entusiasm för de mycket stora investeringar som krävs om banan ska nå högre standard.

Så väntar nya förhandlingar där regional enighet är en styrka. Nedläggningsretorik och insinuationer om att den motsatta sidan inte ser till länets bästa bidrar däremot inte till samverkansanda om infrastruktur. Eller sjukvård.

Martin TunströmSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons