Annons

Signalfel i Oskarshamn

Satsningarna på trafik mellan Oskarshamn till Nässjö via Hultsfred blev ingen succé.
Ledare • Publicerad 23 februari 2013

Första årets kostnader för Bockabanan uppgår till 12 miljoner kronor. Biljettintäkterna uppgick till en miljon kronor. Det ger en kostnadstäckning på ynka 7,3 procent när målet är att hälften av kostnaden ska bäras av resenärerna.

När täckningsgraden är så låg är det rimligt att som landstingsrådet Christer Jonsson (C) att ifrågasätta kostnaderna och signalera rött ljus för fler avgångar.

Annons

Som så ofta i detta län kommer den nord-sydliga dimensionen in i debatten. Denna gång sammanfaller den med vänster-högerskalan.

Trafikstyrelsens ordförande Ulf Nilsson (S) hävdar att Jonsson slår mot Oskarshamn eftersom "Centern är svag där". Och lägger till mot bakgrund av att Jonsson är från Emmaboda att det "begränsade resandet" från länet till Karlskrona via Emmaboda också lär öka när dubbelturerna blir fler längs denna del av kust- till kustbanan.

Den jämförelsen ter sig inte riktigt relevant. Sammanlagt satsas nästan en miljard kronor på upprustningen av banan till Karlskrona, i syfte bland annat att knyta samman de tre residensstäderna i Sydost. Det ter sig mer samhällsekonomiskt lönsamt. Statens och regionernas prioriteringar går hand i hand.

Nog är det förståeligt att ledningen i Oskarshamns kommun arbetar för att staden är knuten till järnvägsnätet. Få svenska kommuner av Oskarshamns storlek har motsvarande dåliga persontågsförbindelser. Men ett så stort underskott på 12 miljoner måste kunna diskuteras i termer av helhetsperspektiv och inte reduceras till påståenden utifrån geografisk hemvist.

Kanske ska tonläget förstås mot bakgrund av att Oskarshamn just nu är under press i flera kommunikationsavseenden. Flygplatsen som är viktig för kraftindustrin kostar tre skattemiljoner om året - kanske bättre att lägga de pengarna på järnvägen? I fråga om hamnkonflikten med Västervik om Gotlandstrafiken med Västervik får kommunen stöd av Hultsfred, vilket uppmärksammas. Tämligen naturligt eftersom Hultsfred också är delägare i hamnen via det kommunala industriaktiebolaget. (Som för övrigt parantetiskt måste nämnas också äger Rockcity Hultsfred AB. Tala om industrimusik.)

Samtidigt bromsas saneringen av hamnen upp precis när Gotlandstrafiken diskuteras. Batteritillverkaren Saft som ska stå för en del av finansieringen drar oroande också ner i staden.

Att Naturvårdsverket först ger en kvartsmiljard kronor till saneringen av hamnen i Oskarshamn för att några veckor senare överklaga Mark- och miljödomstolens dom om samma sanering har skapat berättigad irritation hos kommunledningen och gissningsvis också hos länsstyrelsen. Vet den ena handen vad den andra gör? Det verkar vara en statlig myndighet och inte C-politiker i Emmaboda eller M-politiker i Västervik som är Oskarshamns egentliga problem just nu.

Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons