Annons

Regeringen är på rätt spår

Medan alla andra är upptagna med flygskattens avskaffande satsar regeringen stort på järnvägens underhåll.
Ledare • Publicerad 3 september 2024
Detta är en ledarartikel som uttrycker Barometern-OT:s politiska linje. Tidningen verkar på ledarsidan för "kristna värderingar, konservativ ideologi i förening med liberal idétradition samt för näringsfrihetens och äganderättens bevarande”, som det är formulerat i Stiftelsen Barometerns ändamålsparagraf. Tidningens politiska etikett är moderat.
Dags att bygga bort tågstrulet.
Dags att bygga bort tågstrulet.Foto: Paul Madej

Under tisdagseftermiddagen presenterade regeringen ett antal kommande satsningar för att stärka tillväxten. Det är förståeligt att somliga reformer får större uppmärksamhet än andra. Men nog är det tröttsamt att se hur just beskedet att flygskatten avskaffas så totalt dominerar i nyhetsflödet. Ja redan medan pressträffen fortfarande pågick började flash-notiserna spruta ut.

Reformen är inte utan nyhetsvärde. Men det har blivit något av en symbolfråga. Flygskattens vara eller icke vara är inte det som hjälper eller stjälper klimatet.

Annons

Det är förvisso en sak som förtjänar uppmärksamhet, men det är rätt symtomatisk med den ensidiga upptagenheten vid flygskatten samtidigt som regeringens riktigt stora nyhet för dagen är att man kommer satsa stort på infrastrukturen framöver, och vill ta tag i infrastrukturens underhållsskuld. Det gäller både vägar och järnvägsnätet.

Den kommande infrastrukturpropositionen kommer att omfatta nästan 1200 miljarder, en ökning med 200 miljarder de kommande 12 åren. Den största infrastrukturpropositionen på 15 år. De kommande tre åren satsar man 15 miljarder extra på underhållet.

”Regeringen vill ta tag i infrastrukturens underhållsskuld.”

Järnvägens skick har blivit en tradig följetong sedan flera år tillbaka, och är ett sorgeämne som har gjort sig påmint flera gånger den gångna sommaren – till många resenärers förtret.

Energi- och näringsminister Ebba Busch kallar de aviserade tillskotten för en ”nybyggarera.” Aningen klämkäckt, men stärkta satsningar på järnvägens underhåll är påkallat. Sådant som tidigare bortprioriterats av politiker som tyckt det varit roligare att bygga nya vägar, eller planera för lyxiga höghastighetsbanor, i stället för att byta ut gamla växlar.

Slopandet av flygskatten skapar oro för ökade utsläpp, men en överanvändning av flyget undviks bättre genom att se till att Sverige har välfungerande järnväg. Om resenärer vågar lita på tåget igen så kommer behovet av flyget att minska.

I ett avlångt land som Sverige kommer visserligen flyget även fortsatt behövas, trots dess utsläpp. Användning av elflygplan, om än intressant, är ännu avlägset. Något av det klokaste som man kan göra för att minska beroendet av det fossila flyget, eller för den delen bilismen, är således att underhålla och vidareutveckla tåginfrastrukturen. Regeringen är på rätt spår.

Thomas HermanssonSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons