Annons

Spelet bakom kulisserna: Efter Håkan Hellström och Gyllene Tider – så ska Kalmar locka världsartister

Visionen att göra Fredriksskans till "en av Sveriges bästa konsertscener” rullar på enligt plan.
I sommar kommer svenska giganterna Håkan Hellström och Gyllene Tider.
I framtidsdrömmarna finns världsartister.
– Det är mycket lobbying att sälja in Kalmar som konsertstad till branschen, säger Pelle Aldestam, projektledare för utveckling av Kalmars arenor.
Konsert • Publicerad 24 oktober 2022 • Uppdaterad 12 februari 2023
Foto: Mats Holmertz

Det var för nästan precis två år sedan, i oktober 2020, som Destination Kalmar kallade till presskonferens. Där lät de meddela att Fredriksskans skulle restaureras och byggas om för att kunna erbjuda större och maffigare konserter sommartid.

– Fredriksskans ska bli en av Sveriges bästa konsertscener, sa Pär Israelsson på Destination Kalmar.

Annons

Ett halvår senare – mitt under pandemin – gick Kalmars kommunalråd­ ­Johan Persson ut med ­nyheten om att öländska evenemangsarrangören Pelle Aldestam fått ett treårigt uppdrag som går ut på att skapa fler evenemang och konserter i Kalmar.

Ett och ett halvt år senare kan det konstateras att de storslagna arenaplanerna är på god väg att infrias.

Håkan Hellström.
Håkan Hellström.Foto: Adam Ihse/TT

Kalmar är av historisk hävd ingen stor konsertstad. Visst har en del större konserter och festivaler – inget minst Springbreak i början av 00-talet – hållits, men större artister har annars oftast hamnat på andra sidan Ölandsbron. Nu är det dock ett paradigmskifte i vardande.

– Det har aldrig funnits någon strategi för konserter i Kalmar, nu har vi skapat det, säger Pelle Aldestam.

Den riktade satsningen har gett resultat. Flera konserter är inbokade i den nya ishallen, men framför allt har Fredriksskans etablerats som ett naturligt stopp för stora turnéer. Vid en okulärbesiktning kanske arenan inte är mycket mer än den fotbolls- och idrottsplats den alltid varit. Men mycket har skett.

Här saknas innehåll

– Vi har anpassat oss för att vara attraktiva för arrangörer, säger Pelle Aldestam.

Konceptet kallas plug & play. Kort sagt ska artister kunna komma med all sin personal och utrustning och bara stoppa i en kontakt och köra.

– Allt finns. Ta bara all el som krävs. Man behöver 1 200 ampere för att kunna köra utan dieselverk, det finns här. Det finns inte så många arenor av den här typen, som kan ta så mycket folk, i landet utanför Stockholm och Göteborg. Oftast tar man bara en åker utanför stan och så måste allt byggas upp och fixas. Det har visat sig vara väldigt attraktivt att få så mycket serverat på ett smörgåsbord.

Utöver det byts samtliga stolar på läktarna ut, det målas, entréerna uppdateras, föreningslivet engageras och löparbanorna läggs om för klara av trycket från tyngre fordon. Alla förändringar ska vara klara till sommaren. Därtill har stor vikt ägnats åt säkerheten, det behövs exempelvis ett antal utrymningsvägar för att ta in 26 000 personer.

Men den största delen har lagts på något annat: lobbying. Berätta att Kalmar finns, att arenan finns.

Annons

– Det är där jag lagt absolut mest tid. Att sälja in Kalmar som konsertstad till branschen. Det ligger oerhört mycket arbete bakom. Håkan Hellström ringer liksom inte och ber om att få spela i Kalmar.

Hur går det till rent praktiskt?

– Det handlar om ständig kontakt. Månadsvis, veckovis. Jag pratar med de stora bokningsbolagen hela tiden. Live Nation, All things live, United Stage, Scorpio med flera. Det handlar om ren och skär lobbyverksamhet. Vi har bjudit in bolagen till Kalmar för att visa vad vi har att erbjuda.

Arrangörens hyra är avhängig hur många biljetter som säljs. Destination Kalmar betalar i sin tur en hyra till kultur och fritid. En annan sak som Destination Kalmar lockar med är att släppa all cateringverksamhet. Det vill säga att arrangören får sälja mat och öl fritt och kan ta alla intäkter.

Om arrangören tar alla intäkter, vad är då vinningen för Destination Kalmar och Kalmar kommun i det här?

– Vinningen är enorm. Säg att vi säljer 22 000 biljetter till Håkan Hellström, då handlar det om mellan 20 och 30 miljoner kronor ur ett turismekonomiskt perspektiv.

Vad menas med "turismekonomiskt perspektiv"?

– Allt som varje person omsätter för att vi har just det här evenemanget här. Hotell, restauranger, pubar och så vidare. Allt som har med intäkter till näringsidkare att göra.

Pelle Aldestam, projektledare för utveckling av arenor på Destination Kalmar, är nöjd över att 2023 års två största turnéer angör Fredriksskans till sommaren: Håkan Hellström och Gyllene Tider.
Pelle Aldestam, projektledare för utveckling av arenor på Destination Kalmar, är nöjd över att 2023 års två största turnéer angör Fredriksskans till sommaren: Håkan Hellström och Gyllene Tider.Foto: Mats Holmertz

Pelle Aldestam ringar in ett antal parametrar som gör Kalmar och Fredriksskans attraktivt: plug & play-enkelheten, den stora publikkapaciteten, "mitt i stan"-faktorn och inte minst den enorma strömmen av turister i Kalmar-/Öland-regionen under sommaren.

– Lars Winnerbäck i somras var en uppvärmning, ett test att arenan fungerar. Nu har vi fått hit de två största svenska turnéerna som ska ut i sommar. Planen för framtiden är att göra två till fyra konserter för mellan 10 000 och 26 000 varje sommar. Jag är helt övertygad om att vi kommer sälja 20 000 plus till Håkan. Det skulle göra den till den största konserten i Kalmar någonsin.

Annons

Är det utländska artister som är nästa steg?

– Ja, det är det som saknas. Jag ser inga begränsningar. Jag tror inte Ed Sheeran, Pink, Bruce Springsteen eller AC/DC är någon omöjlighet.

Christian GustafssonSkicka e-post
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons