Linnea Henriksson har fått barn – skriver om de små sakerna i livet
Linnea Henriksson – Det lilla
Skivbolag: Sony.
Bästa spår: ”Lovar mig själv”, ”Du får det att handla om henne” och "Brevet".
Snabbt efter att de träffats fick Dave Gahan och Martin Gore i Depeche Mode ett barn ihop. Läser jag i Serhij Zjadans roman ”Depeche Mode”. En medveten felöversättning i en hysterisk faktafelssekvens där ordvalet strax korrigeras till avkomma, alster, album. Men musiker som kallar sina skivor för bäbisar eller säger att de omöjligtvis kan välja en favoritlåt för att det vore som att välja ett favoritbarn är inte ovanligt.
Linnea Henriksson har däremot fått ett barn på riktigt sedan förra fullängdaren. En son som nu är ett år äldre än ”Det lilla” utifrån skivans treåriga tillkomstprocess. Titeln syftar på det så kallade lilla livet och Henriksson tycks i samband med föräldraskapet ha slagits av både alltings förgänglighet och den egna dödligheten.
”Jag vill också vara där det händer” sjunger hon i ”Två delar” men syftar inte på världshändelser eller glittriga fester då nästa rad lyder ”Se min systerson få sina första tänder”. I det korta titelspåret konstaterar hon att ”Jag slutat bry mig / Gamla drömmar känns så långt bort / Vill inte vara nån man minns sen / Det är för kort / Livet är för kort” men just där känns det som att hon har förenklat livet och minnen för mycket.
Albumet är Henrikssons fjärde och följs av ”den lilla” turnén som just når 27 orter. Merparten av texterna har hon skrivit ensam, medan musiken är tillkommen i samarbete med Wille Alin, Johan Eckeborn, Alex Shield, Charlie Bernardo, Daniela Rathana, Elias Kapari, Johan Lindbrandt, Matilda Gratte, Albin Tjernberg, Linnéa Martinsson och Kerstin Ljungström. Inte allihop på en gång, som tur är. Wille Alin som även spelar alla instrument – undantaget det jazziga pianot och blåset – är dessutom hennes partner och barnafar.
Folkhögskoleutbildade Henrikssons fjärdeplats i Idol 2010 blev starten på en karriär på egna villkor, även fylld av prestigefyllda tv-uppdrag. Hon har en vision, som hon vågar förändra. Jazzen har följt henne hela tiden, och här går den tydligt hand i hand med avskalad, ofta långsam pop. Hon kräver inte längre dans. Musikaliskt når mörkret ytan i stiliga ”Lovar mig själv” men sticker ut mest textmässigt gör ”Du får det att handla om henne” om mäns våld mot kvinnor. Att produktionen tappat det mesta av sitt elektroniska bubbel är en logisk fortsättning som hänger ihop med såväl vardagstemat som sommarstugestudion.
Linnea Henriksson vill vara i nuet. Det lyckas hon fint med. Och det är lätt att förstå varför hon blivit så folkkär.