Latitud 57 går mot slutsålt – för sjunde gången: ”Hooja-effekt”
Latitud 57 sålde slut första gången 2014. Därefter var det slutsålt fem år i rad. 2019 blev ett publikt – och regnigt – mellanår, innan det blev två års pandemiuppehåll.
Förr året var det återigen lapp på luckan. Omkring 9 000 personer befann sig inne på festivalområdet.
Nu ser historien ut att upprepa sig.
– Jag tittar i vårt biljettsystem nu medan vi pratar och det är bara några hundra biljetter kvar. Det har sålt som fasen sista dagarna. Vi hade möte i helgen och bara under det mötet såldes flera hundra biljetter, säger Christian Åberg, festivalgeneralen, på måndagsmorgonen.
När han ombeds analysera försäljningen ser han en tydlig trend för året.
– Vi har sålt dubbelt så många endagsbiljetter mot tidigare år. Och framför allt till lördagen. Min analys av det är ”Hooja-effekten”. Att det är många som kommer utifrån för att se dem. Plus att Benjamin Ingrosso också spelar den kvällen.
Hooja har blivit ett fenomen i musik-Sverige. Gällivareduon har lockat storpublik var de än har spelat och har flera stora hits, såsom ”Banan, melon, kiwi & citron” och ”Donkey Kong”.
Latitud 57 äger rum fredag och lördag den här veckan. Bland artisterna märks Miss Li, Benjamin Ingrosso, Moneybrother och Johnossi.