Klass, kön och missbruk i fokus när hyllad pjäs får nypremiär på Byteatern
År 2019 gav Monica Wilderoth – numera konstnärlig chef på Byteatern Kalmar länsteater – ut boken ”Fallfrukt”. Den bearbetades därefter till en scenföreställning i ett samarbete mellan Riksteatern och Östgötateatern. Hösten 2019 spelades den i Hultsfred och Barometern-OT:s recensent skrev bland annat:
”Med Kalmarbördige Martin Rosengardtens lyhörda och tajta regi i ryggen, växlar Monica Wilderoth skickligt mellan de olika rollgestalterna för att då och då tala direkt till oss i publiken om samhällets missbruk, det av människovärdet. Hon gör det i ett genialt uppbyggt scenrum, upplyst av iskallt ljus från en lucka i taket.”
I vår sätts pjäsen upp på nytt – den här gången på Wilderoths nya hemarena Byteatern Kalmar länsteater.
– Det känns jättefint att få göra ”Fallfrukt” igen, av många anledningar men den främsta är nog ämnet. Temat om vad det innebär att ”klara sig” är så allmänmänskligt och samtidigt väldigt personligt, säger Monica Wilderoth.
Föreställningen handlar om en kvinna som inte har träffat sin mamma sedan hon var tio år. Nu har modern skickat ett brev och berättat att hon vill träffas. ”Fallfrukt” beskrivs som en berättelse om en människa som trots fosterhem, missbruk hemifrån och eget beroende lyckats bli nykter, utbilda sig och få ett jobb vid ett universitet. I huvudrollen syns Monica WIlderoth själv.
– Att den rör sig kring beroendeproblematik, klassperspektiv och kön är också viktiga teman för mig, säger Monica Wilderoth.
Även denna gång kommer föreställningen att regisseras av Kalmarbördiga Martin Rosengardten.
– Martin är en oerhört vass och empatisk människa och regissör, han är modig och fördomsfri i sin blick och inte rädd för humor mitt i det mest nattsvarta – och tvärtom, säger Monica Wilderoth.
”Fallfrukt” har nypremiär på Byteatern Kalmar Länsteater lördagen den 2 april och spelas sedan i april och maj.