Edward af Sillén tillbaka i Kalmar: ”Jag älskar den här stan”
Vi ses på brottsplatsen. Krusenstiernska gården i centrala Kalmar. Det är här ”Pappor på prov” har premiär torsdag kväll.
Edward af Sillén regisserar föreställningen, ett arbete som pågår in i det sista.
– Nu är det superpill fram till premiären. Man ändrar och lägger till skämt och så. Vi släpper in publik varje kväll den här veckan, för att repa komedi utan publik är som att gå på dejt själv. Man behöver någon som lyssnar och reagerar. När vi har sjösatt den torsdag kväll, då är mitt arbete färdigt, säger Edward af Sillén samtidigt som svettpärlor trillar ner för hans panna i sommarhettan.
”Pappor på prov” var egentligen tänkt att spelas 2020, men en viss pandemi kom emellan.
– Jag började bearbeta det här manuset 2018. Det känns hur länge sedan som helst. Vem var jag då? Hur såg jag ut? Nu blir det äntligen av. Wohoo! Pjäsen har funnits i bakhuvudet hela tiden, så det är klart att vi är lyckliga att den blir av, säger han och fortsätter.
– För mig som regissör var det viktigt att samla hela originalgänget. Jag ville ha alla som var tänkt från början. Och så blev det.
Edward af Sillén om...
...Karl-Johan Ankarblom, från Mönsterås, som han arbetar tillsammans med i musikalen ”Änglagård”:
– Va, är Ankarblom också härifrån krokarna? Jösses, han är otrolig och har gjort ett fenomenalt jobb med ”Änglagård”. Jag säger som det är: han är Sveriges bästa arrangör.
...Krusenstiernska och Kalmar:
– För mig är Krusenstiernska en speciell plats. Jag har ofta åkt hit som publik, för att jag har kollegor som har varit med. Därför var det otroligt när jag själv fick börja regissera. Jag har verkligen blivit förälskad i Kalmar, jag älskar den här stan.
För Edward af Sillén blir det här tredje gången han regisserar på Krusen.
– Jag gjorde ”Rakt ner i fickan” 2016 och ”Trassel” med Robert Gustafsson och Ola Forssmed som lik 2018.
Varför ska man gå och titta på ”Pappor på prov”?
– Jag gillar när fars kräver mycket av skådespelarna. Det gör den här pjäsen. Det är en farsmaskin som snurrar väldigt, väldigt fort. Det är invecklat, många lögner och utsätter skådespelarna för väldigt mycket fysisk påfrestning. Det är kul när komedi är halsbrytande – och det här är halsbrytande. De är dyngsura på scenen.
Edward af Sillén har kommit att bli en central person i svenskt nöjesliv. Han har – även bortsett en och annan fars i Kalmar – sina brasilianskättade fingrar i mängder av syltburkar.
Som hyllad Eurovision-kommentator, som regissör för juldagsfilmen ”Ett sista race”, som manusförfattare och regissör för nya ”Änglagård”-musikalen, som deltagare i SVT-frågesporten ”Muren” och så vidare.
Han har även regisserat och skrivit manus till succéer som ”Pernilla Wahlgren har hybris” och ”Peter Pan går åt helvete”.
– Säg så här, min almanacka är det heligaste jag äger. Variation är det bästa jag vet och att skapa underhållning är bränslet för mig.
Just actionkomedin ”Ett sista race”, som alltså går upp på bio på juldagen, har en speciell lokalkoppling.
Edward af Sillén har regisserat och Stefan H Lindén från Oskarshamn har producerat.
– Som regissör och producent har jag och Stefan jobbat otroligt tätt ihop. När jag gjorde min första film, ”En del av mitt hjärta”, var Stefan helt ny på det filmbolaget. Han hjälpte mig med lite bilder och layout och så. Sedan har det bara sagt PANG i hans karriär.
Förutom ”Ett sista race” har Stefan H Lindén gjort filmen ”Forever” och producerar just nu ”En del av dig” med Sigge Eklund som regissör och Zara Larsson i en av rollerna.
– När jag såg att Stefan var producent för ”Ett sista race” kände jag bara: ”Yes! Honom vill jag arbeta med”. Vi är samma generation, har samma syn på film och har samma referenser. Han är fantastisk och gör ju jättestora grejer nu, honom kommer vi höra mycket om i framtiden. I love him!