Annons

Byteaterns nya skådespelare både jobbar och lever ihop

Det var knappast en slump att Byteaterns nya skådespelare, Agnes Forstenberg och Edvin Bredefeldt fastnade för teatern. Kanske låg det också något förutbestämt i att de blev ett par. Man skulle nästan kunna tro det, när de berättar om hur allt började.
Kalmar • Publicerad 29 mars 2019
– Det funkar bra att jobba ihop. Vi talar samma språk, säger Edvin Bredefeldt och Agnes Forstenberg, Byteaterns nya skådespelare, som inte bara arbetar ihop utan också lever tillsammans.
– Det funkar bra att jobba ihop. Vi talar samma språk, säger Edvin Bredefeldt och Agnes Forstenberg, Byteaterns nya skådespelare, som inte bara arbetar ihop utan också lever tillsammans.Foto: Johanna Eriksson

– Vi kände inte varandra, när vi samtidigt började på teaterhögskolan i Malmö 2008. En släkting ringde till mig och sa: Vet du att Bredefeldts son går i samma klass som du, berättar Agnes Forstenberg.

Och Edvin fick veta av en av sina släktingar: Leif Forstenbergs tös går i din klass.

Annons

Så nystades alla släkttrådar bakåt upp. Om Agnes Forstenbergs pappa, som var skådespelare och hade jobbat tillsammans med Edvin Bredefeldts farfar, som också var skådespelare, och med hans farmor Sara Arnia som fortfarande är skådespelare och jobbar på Norrbottensteatern. Och om alla släktingar som medverkat i Lars Molins film Badjävlar, alltifrån far och farfar Bredefeldt och pappa Forstenberg och godsägaren Bernt Ström. Och om Agnes Forstenbergs syster Ebba, som är frilansscenograf och hennes syster Eva, som är sufflös på Dramaten. Och om Edvins lillebror som går på scenskolan i Malmö och lillasystern som jobbar på Norrbottensteatern...

– Vi kommer båda från teatersläkter. Och våra vägar hade korsats många gånger långt innan vi träffades på teaterhögskolan, konstaterar de.

Men det var inte förrän i sista terminen på skolan som de två blev ett par. Och sedan dess har de jobbat ihop på Regionteatern Blekinge Kronoberg i Växjö i flera år.

Nu har de precis flyttat in i en lägenhet vid Stortorget i Kalmar tillsammans med sin son Tyko.

– Att få gestalta en annan människa. Det är det bästa tillstånd jag vet, säger Agnes Forstenberg.
– Att få gestalta en annan människa. Det är det bästa tillstånd jag vet, säger Agnes Forstenberg.Foto: Johanna Eriksson

Vad är det som lockar så med scenkonsten?

– Hela teatervärlden, stämningen, allt bakom scenen. Och att få gestalta en annan människa. Det är det bästa tillstånd jag vet, jag älskar det,säger Agnes Forstenberg.

Edvin Bredefeldt triggas inte minst av mötet med publiken.

– Det mötet är unikt och alltid väldigt spännande. Teaterns brännpunkt kan och bör ske i mötet mellan scen och salong.

Agnes Forstenberg var sju år, när hon förklarade: Jag ska gå på scenskolan och bli skådespelare.

– Jag gjorde en massa shower som liten. Och jag fick alltid höra att jag var så lik min pappa.

Annons

Efter gymnasiet tog hon en paus från teaterdrömmarna, bodde i London i ett par år och läste genus vid Uppsala universitet. Men det dröjde inte länge innan hon var tillbaka på teatern och 2011 tog hon sin kandidatexeman i skådespelarkonst vid Teaterhögskolan i Malmö.

Medan Agnes showade hemma i Örebro, satt pojken Edvin ofta bakom kulisserna på Norrbottensteatern i Luleå och väntade på att farmor Sara skulle spela klart sin föreställning.

– Det var en oerhört spännande värld, men för mig som liten var det rätt oklart vad farmor egentligen jobbade med. Jag kunde höra hennes röst från scenen, men jag fattade inte riktigt vad som hände.

På den tiden drömde han inte inte alls om teater. Det var skateboard- eller hockeyproffs som hägrade. Och på gymnasiet tog rockbandet vid.

– Jag kom ganska sent in på teater. Det var väl något slags försenat tonårstrots. Alla andra förväntade sig ju att jag skulle bli skådespelare.

Och de fick rätt till slut. Efter teaterlinjen på Fridhems folkhögskola var Edvin Bredefeldt också teaterfrälst.

– Det var så himla kul där. Jag har alltid sökt mig till kreativa sammanhang och än har jag inte hittat något mer kreativt ställe än teaterns repetitionslokal. Där råder ett maximalt kreativt brus. Det, plus mötet med publiken är fantastiskt att få vara med om.

– Jag gillar att utforska gränser för teatermediet, säger Edvin Bredefeldt.
– Jag gillar att utforska gränser för teatermediet, säger Edvin Bredefeldt.Foto: Johanna Eriksson

I dag är farmor en stor idol.

– Hon är en fantastisk skådespelare och fin förebild. Hon har alltid vurmat för publiken på landsorten. Det gör jag också.

Nu har Edvin Bredefeldt hunnit skaffa sig en hel del erfarenhet själv, bland annat i den fria gruppen Banditteatern i Skåne, på Regionteatern i Växjö, på Byteatern, i tv-serien Midnattssol och filmen om Ted Gärdestad, Ted - för kärlekens skull.

Annons

I filmen om Gärdestad gjorde han rollen som en ung Benny Andersson.

– Jag kan ju inte spela piano men jag studerade noga hur Benny gjorde. Så nu är jag jättebra på att fekja pianospel.

Edvin Bredefeldt är egentligen inte ny på Byteatern. Han medverkade bland annat i Byteaterns och Regionteatern Blekinge Kronobergs gemensamma Don Quijote-satsning för några år sedan. Dessutom var han med i den uppmärksammade och omdiskuterade hemma-hos-föreställningen Ett dockhem, där skådespelarna besökte olika par i deras hem. Paren visste inte i förväg att de själva skulle komma att spela huvudrollerna i dramat. Några av paren tog illa vid sig, de kände sig lurade och kränkta.

– Det var hemskt tråkigt att det blev så. Men de flesta vi besökte tyckte att det var spännande och givande. Och för mig som skådespelare var det en oerhört intressant uppsättning. Jag gillar att utforska gränser för teatermediet. Jag tror att teatern är beroende av det utforskandet för att utvecklas. Det gäller inte minst mötet med publiken, den uniciteten är oerhört intressant att utforska.

Varför sökte ni jobb på Byteatern?

– Vi har båda en bra känsla för Byteatern och för Kalmar. Vi såg ett gott liv och ett gott teaterliv här.

Agnes Forstenberg tillägger:

– Det var ju en otrolig chans för oss att få bo i samma stad och få fast anställning. Det finns väldigt få fast anställda skådespelare i dag.

De betraktar Byteatern som en mycket inspirerande och livfull arbetsplats.

– Jag gillar också variationen i länsteateruppdraget. Att få möta så många olika sorters publik och kollegor. Och att Byteatern är en liten teater. Man blir del av en grupp, säger Agnes Forstenberg som har erfarenhet från flera större teatrar, som Malmö Stadsteater och Borås Stadsteater.

Annons

Hon har även varit med i Teater Tribunalen och var en av grundarna av teatergruppen Teater Mutation, där hon medverkade som skådespelare, regissör och projektledare.

Både betraktar sina nya jobb på Byteatern som ett stort förtroende.

– Så häftigt att få vara Kalmar läns länsskådespelare!

I höst är de med och inviger den nya Byteatern efter om- och tillbyggnaden. De medverkar båda i invigningsföreställningen Förvandlingar och senare i en annorlunda uppsättning av Hamlet, där Agnes Forstenberg gör huvudrollen och Edvin Bredefeldt spelar hennes ärkerival Claudius.

Det är inte första gången de står på scenen tillsammans. Det har de gjort i flera uppsättningar på Regionteatern.

– Vi är bekväma med det. Det funkar bra att jobba ihop. Vi har samma utbildning och talar samma språk. Det är underbart att få dela på ett pågående samtal om teater, tycker de.

I vår turnerar de var för sig, i skolor i södra Sverige. Agnes Forstenberg spelar troll i föreställningen Bortbytingen och Edvin Bredfeldt medverkar i föreställningen Vem tar hand om hösten? Han medverkar också i en ny kriminalserie i SVT, vilken är än så länge hemligt.

Tina JeppssonSkicka e-post
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons