Annons

Agnes, 35, debuterar som regissör: ”Måste vara 100 procent närvarande”

Hon är mer van vid att stå på scen än att styra från sidlinjen. Nu debuterar Agnes Hargne Wallander som regissör – med en maxad musikföreställning för lågstadiet.
– Det är en slags övning i att lyckas och misslyckas.
Intervju • Publicerad 21 september 2023
”Jag har levt med teatern så länge, och älskar ju teater”, säger Agnes Hargne Wallander.
”Jag har levt med teatern så länge, och älskar ju teater”, säger Agnes Hargne Wallander.Foto: Mats Holmertz

Egentligen är hon skådespelare. Gemene länsbo kanske känner igen henne från föreställningar som ”Älsklingarna”, ”Biet i huvet” och ”Danskjävlar”, där hon spelat allt från tonårstjej till frisläppt kollektivhippie. Nu tar Agnes Hargne Wallander nästa steg i teatervärlden och debuterar som regissör.

– Jag har levt med teatern så länge, och älskar ju teater. Det har jag kommit på vid det här laget, haha. Att regissera är en tanke jag burit med mig ett tag. Jag tycker väldigt mycket om att vara skådespelare och har inte på något sätt känt ett skav där, men jag ville testa att inta en annan position. Att se teatern från ett annat håll.

Annons

Föreställningen hon regisserar heter ”Olga kastar lasso” och är baserad på en bok med samma namn. Författaren Helena Willis ligger även bakom succéserien ”Lasse-Majas detektivbyrå” och så snart Agnes Hargne Wallander kom i kontakt med föreställningens manus föll hon pladask.

– Jag tyckte väldigt mycket om den, och att den har ett tydligt tema. Den handlar om vem man vill vara. Och att ta plats i sitt eget liv. Det är en slags övning i att lyckas och misslyckas.

Handlingen utspelar sig i ett diffust och ospecificerat ”vilda västern” där huvudkaraktären Olga bestämmer sig för att medverka i den årliga lassotävlingen. Hon är helt inställd på att vinna och när hennes bästa vän, den glassätande hästen Stefan, oväntat blir en stor konkurrent i tävlingen vet hon inte vad hon ska ta sig till.

– Olga är en figur som går på sin lust och litar starkt på sin känsla – både när hon vill någonting och när hon är arg. Det finns en utmaning i det, framförallt när verkligheten inte stämmer överens med det man föreställt sig. Hur hanterar man det?

Agnes Hargne Wallander själv har också utmanats under processen. Att skådespela och att regissera är två helt olika typer av hantverk, och det har krävts andra ”glasögon” för att se produktionen för vad den är.

– Man får en ännu större respekt för allas arbete. Jag var nog ödmjuk innan också, men när man ser skådespelarna arbeta på håll känner man verkligen hur arbetsamt det är. Som regissör är det så många olika parametrar att hålla koll på och man måste gå in med samma fokus i alla delar. Jag måste vara 100 procent närvarande med skådespelarna, sedan med scenografen, sedan med... ja. Det är väldigt brett – och väldigt, väldigt roligt.

Trots olikheterna mellan rollerna råder det inget tvivel om att den nykläckta regissören haft nytta av sin mångåriga skådespelarbakgrund.

”Det är ett uppriktigt sökande som jag upplever otroligt givande. Föreställningen för oss i den riktning vi behöver gå”, säger Agnes Hargne Wallander.
”Det är ett uppriktigt sökande som jag upplever otroligt givande. Föreställningen för oss i den riktning vi behöver gå”, säger Agnes Hargne Wallander.Foto: Mats Holmertz

– Jag tror att jag som skådespelare är ganska fysisk. Jag tänker genom kroppen. Tanken och kroppen påverkar varandra, och det tänker jag att jag haft stor nytta av. Att förstå handlingar och hur de ska fysikaliseras.

”Olga kastar lasso” är inte bara en pjäs, utan en hel musikföreställning. Skådespelarna spelar alla instrument själva och målet för kompositören Richard Nilsson har varit att leverera riktiga hits som barnen fortsätter nynna på när de lämnar teatern.

– Det är elgitarr, elbas, mikrofoner, sladdar och hela grejen. Musikaliskt finns det så mycket man kan göra med det här temat. Vi har tagit in väldigt mycket musikaliska referenser och satsat på hookiga refränger som fastnar. Man minns ju själv vissa låtar från föreställningar man såg när man var liten. Det är ganska coolt.

”Jag har verkligen upptäckt nya styrkor hos dem, detaljer som jag inte tänkt på tidigare.”
Agnes Hargne Wallander om att regissera sina egna kollegor.
Annons

Huvudkaraktären Olga spelas av den frilansande skådespelerskan Julia Frisberg. I rollen som hästen Stefan ser vi Byteaterns Edvin Bredefeldt och även Martin Ellborg och Richard Nilsson medverkar på scen.

Hur har det varit att regissera dina egna skådespelarkollegor?

– Jag har verkligen upptäckt nya styrkor hos dem, detaljer som jag inte tänkt på tidigare. Det har varit jättespännande.

Har det uppstått några meningsskiljaktigheter?

– Nej, det skulle jag inte säga. Snarare är det ett aktivt arbete där alla jobbar tillsammans. Vart ska vi? Varför gör jag så här? Det är ett uppriktigt sökande som jag upplever otroligt givande. Föreställningen för oss i den riktning vi behöver gå.

Föreställningen har premiär i Byteaterns lokaler på fredag , den 22 september. Därefter spelas den både som familjeföreställning och för lågstadieklasser runtom i länet.

För Agnes Hargne Wallander innebär premiären att hennes arbete är klart – något som skiljer sig markant från hur hon har det när hon skådespelar. Trots att hon å ena sidan längtar tillbaka upp på scenen, känner hon sig å andra sidan inte färdig med att regissera.

– Jag har fått mersmak på teatern, även skådespelaryrket faktiskt. Jag är både spelsugen och regisugen och känner att jag kommer sakna att regissera när det här är slut. Det ultimata för mig framöver är nog att varva.

Fakta

Agnes Hargne Wallander

Ålder: 35 år.

Bor: Kalmar.

Gör: Fast anställd skådespelare på Byteatern Kalmar länsteater sedan 2020.

Aktuell: Regidebuterar med familjeföreställningen ”Olga kastar lasso” som har premiär 22 september.

Vad är viktigt hos en bra regissör?: ”Våga lyssna på dig själv. Och våga lyssna på andra.”

Frida LindströmSkicka e-post
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons