Annons

Tuff höst för flygplatsen i Kalmar efter SAS-dråpslaget – vd:n räknar med stor förlust

Diskussioner pågår på flera nivåer, men frågan om vilket flygbolag som ska fylla tomrummet efter att SAS lämnade Kalmar Öland Airport förblir obesvarad.
Samtidigt ser vårens dråpslag ut att leda till en förlust i storleken runt 20 miljoner kronor i år, uppger flygplatsbolagets vd, Ronny Lindberg.
Kalmar • Publicerad 6 oktober 2023
Ronny Lindberg, vd, uppger att samtal pågår med flera aktörer om att få tillbaka trafiken mellan Kalmar och Arlanda.
Ronny Lindberg, vd, uppger att samtal pågår med flera aktörer om att få tillbaka trafiken mellan Kalmar och Arlanda.Foto: Linda Eliasson

Det var i början av sommaren som SAS överraskade alla med beskedet att man efter 66 år skulle avveckla flygtrafiken mellan Kalmar och Arlanda på grund av dålig lönsamhet på linjen. Sedan dess har flygplatsbolagets ledning haft ett antal möten med framför allt de flygbolag som finns kvar.

– Det är ett stort antal destinationer i norra Sverige och Norge som våra boende, företag och besökare inte kan nå längre. Det är ett stort avbräck men vi har inga lösningar ännu, säger vd Ronny Lindberg.

Annons

Fredagen den 11 augusti i år lyfte det sista SAS-planet från Kalmar. I och med det gick en epok i graven och jakten på lösningar intensifierades än mer. Att kunna flyga direkt till Arlanda är oerhört viktigt för regionens näringsliv och det har också varit en stor inkomstkälla för bolaget Kalmar Öland Airport.

Under fredagen ska Ronny Lindberg ha ännu ett möte med flygbolaget Bra, som flyger till Bromma och även har utökat antalet avgångar med, enligt honom, bra passagerarsiffror hittills.

– Vi har självklart diskussioner med Bra om det här går att utveckla ytterligare, säger han.

Den största prioriteringen just nu för både vd:n, styrelsen och bolagets ägare är att lösa frågan om en flyglinje till Arlanda. För ju längre tiden går utan en lösning desto svårare blir det för ekonomin.

– Det är väldigt begränsat med möjligheter även om vi har samtal i gång, och det här är långa processer.

Kan du säga något konkret om vad ni gör?

– Vi diskuterar jättemycket med Bra och självklart med Air Dolomiti om möjligheten till en utveckling av flygtrafiken. Men vi pratar också med andra aktörer och flygbolag som vi inte kan kommentera just nu. Det finns tyvärr inte en uppsjö med flygbolag som står och väntar på att börja flyga från Kalmar. Det är en otroligt komplicerad värld och situation just nu, det kan jag konstatera, säger Ronny Lindberg.

Allt mörkare moln reser sig över flygplatsbolaget i Kalmar i och med att den för ekonomin avgörande lösningen på flyglinjen till Arlanda dröjer.
Allt mörkare moln reser sig över flygplatsbolaget i Kalmar i och med att den för ekonomin avgörande lösningen på flyglinjen till Arlanda dröjer.Foto: Mats Holmertz

Vd:n räknar upp kriget i Ukraina, den svaga svenska kronan och inflationen som tre av faktorerna som påverkar flygtrafiken i Sverige, och som missgynnar flygbolagens förutsättningar att få ihop en lönsamhet på linjer som exempelvis den mellan Kalmar och Stockholm.

Färre avgångar och färre resenärer under sensommaren och hösten kommer att ha stora ekonomiska konsekvenser för flygplatsbolagets ekonomiska resultat under 2023.

– Vi landar väl på 110 000 resenärer i år i stället för de 240 000 som vi hade före pandemin. Det är klart att det påverkar vår ekonomi. Prognosen är att vi går mot ett underskott på ungefär 20 miljoner kronor. Vi har eget kapital som vi kommer att använda för att reda ut den här situationen. Bolaget är starkt men vi måste ha tillbaka trafiken för vi ska leva på intäkterna.

Annons

Regionrådet Peter Wretlund (S), är sedan den 26 maj i år styrelseordförande i flygplatsbolaget som ägs av både Kalmar kommun och Region Kalmar. Han tillträdde alltså posten bara ett par veckor innan SAS beslutade att sluta flyga från Kalmar.

– Det var ju en ganska så jobbig start för det är klart att det var ju ett oerhört hårt slag mot Kalmar. Arlanda är en väldigt viktig destination för oss.

Ser du en lösning i en nära framtid eller dröjer det?

– Det är lite svårt att säga. Våra ägare är informerade om varje steg vi tar. De är väl medvetna om vår situation. Men det är klart att vi jobbar med all kraft för att hitta lösningar, säger Peter Wretlund och fortsätter:

– Vi kan ju inte fortsätta med förluster hur länge som helst. Vi har inte råd att leva utan en flygplats och Stockholm måste alltid finnas med i grundutbudet. Det är också viktigt att kunna få till en bra linje som på ett bra sätt tar oss ut i Europa.

Ni sitter alltså inte och rullar på tummarna i väntan på att staten kanske tar över flygplatsen?

– Nej, absolut inte. Det sade vi långt innan vi visste om beslutet från SAS. Vi visste att vi måste jobba med lite olika scenarier. Och att det är ingen som kommer kunna gå in och hjälpa oss fullt ut med saker och ting, utan vi måste fixa det själva, säger Peter Wretlund.

Något som är positivt är att flygbolaget Bra har utökat antalet avgångar till Bromma.
Något som är positivt är att flygbolaget Bra har utökat antalet avgångar till Bromma.Foto: Linda Eliasson

Flyglinjen till tyska Frankfurt, som flygs av Air Dolomiti, slutar gå efter sista oktober men ska börja trafikeras igen första april 2024. De förväntade flödena av affärsresenärer ut till Europa via Tyskland har inte infriats.

– Vi kan ju konstatera att flyglinjen till Tyskland blivit mer en besökslinje till Kalmar och regionen. Det är alltså fler som kommer utifrån och hit än passagerarna som bor i regionen och flyger ut den vägen, säger Ronny Lindberg.

I samband med pandemin gick personalstyrkan ner från 51 till 35 anställda. Det är ett antal som inte går att minska ytterligare, enligt vd:n.

Annons

– Det är det minimum som krävs för att kunna ha flygplatsen öppen. Vi kan inte dra ner mer. Personalen vi har i dag måste vi ha kvar för att kunna leverera en säker och tillgänglig flygplats, säger han.

Héctor BarajasSkicka e-post
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons