Skarvar skadar fordon
– Det finns en uppfattning om att Trafikverket inte skulle ta problemet på allvar, men det gör vi naturligtvis. Men det är inget beläggningsproblem, utan ett broproblem som kräver komplicerade åtgärder som tar tid, säger Adriano Maglica, nationell samordnare för stora broar.
Förra året asfalterades Ölandsbron om. Det dröjde inte länge innan klagomålen började strömma in. Kritiken handlade främst om de skarvar som uppstått vilket många menade orsakade skador på bilarna. Trafikverket åtgärdade höjdskillnaderna, men inte tillräckligt. Kritiken kvarstår och nu har bilägarna börjat kräva skadestånd.
– Det har kommit in en del, men juristerna har bedömt att skadorna inte är av den digniteten att de berättigar till skadestånd. Det kan vara så att bilarna som har förstörts har varit i dåligt skick redan innan, men självklart är det inte bra med skarvarna, säger Adriano Maglica.
Andreas Nilsson är servicemarknadschef på Smålands motorcentrum. Där har de inte märkt av några större problem med kunder som kommer med klagomål, även om det förekommer.
– Det kommer gliringar om Ölandsbron ibland, men det är inte dagligen. En dålig väg påverkar helt klart bilen och ger slitage, men det är svårt att bevisa om det är Ölandsbron specifikt som är orsaken till skadorna, säger Andreas Nilsson.
Han tycker ändå att Trafikverket borde ha tagit sitt ansvar och åtgärdat problemet tidigare.
– Det är klart att det är jättedåligt av Trafikverket, de borde ha sett över problemet för länge sedan. Det finns ingen som vill åka runt på dåliga vägar, det är inte bra för någon, säger Andreas Nilsson.
2016–2019 planeras det för en större översyn av bron, men redan i september hoppas Trafikverket kunna åtgärda en del av problemen. Bland annat genom att jämna till beläggningarna för att göra underlaget mjukare att köra på.