Så här ser svenskarna på Kalmar län
Vart fjärde år gör Region Kalmar län en undersökning bland 1 500 svenskar för att ta reda på vad de vet om länets kommuner och resmål. De svarande får bland annat berätta hur väl de känner till olika platser, om de tänkt åka dit i framtiden och vad de associerar med namnen. Regionen använder mätningen som en slags utvärdering av länets marknadsföring.
– Är något redan jättekänt behöver vi inte lyfta det lika mycket i vår marknadsföring. Vi kan exempelvis se att Öland är en plats som nästan alla förknippar med sommaren. Då kanske vi framöver kan jobba mer med att få fram att ön är fantastisk även resten av året, säger Oskar Lind, affärsutvecklare för besöksnäringen på Region Kalmar län.
Just Öland är den plats i länet som flest i undersökningen har koll på. Nära hälften svarar att de känner till ön ganska eller mycket bra. Det är också platsen i Kalmar län som flest uppger att de tänkt besöka, följt av Kalmar.
Här saknas innehåll
(Använd pilarna för att bläddra mellan olika orter)
Bland besöksmålen ligger Astrid Lindgrens värld i topp, där har kännedomen ökat betydligt sedan förra mätningen för fyra år sedan. Nöjesparken följs av Solliden, Glasriket och Borgholms slott, strax före Kalmar slott.
Här saknas innehåll
(Använd pilarna för att bläddra mellan olika turistmål)
När det kommer till länets evenemang är det Victoriadagen som är mest känt bland de svarande i undersökningen. Följt av ”musikevenemang i Hultsfred” och konserter på Borgholms slott.
Här saknas innehåll
(Använd pilarna för att bläddra mellan olika evenemang)
Överlag har vetskapen om länet ökat jämfört med förra mätningen. Oskar Lind tror att en av förklaringarna kan vara ett större intresse för att semestra inrikes. En annan kan vara att länet lagt mer pengar på marknadsföring inom landet. Det som skulle använts för internationell reklam inför förra sommaren styrdes, på grund av coronapandemin, om till den nationella marknaden.
– Då är det ett rimligt antagande att kunskaperna om platser och aktiviteter här i länet ökar, säger Oskar Lind.
Men några orosmoln går också att skymta bland resultaten i undersökningen. Kännedomen om länet minskar i yngre åldrar. Bortsett från Astrid Lindgrens värld har den äldre befolkningen betydligt bättre koll på turistmålen i Kalmar län än den yngre. Särskilt tydligt är det gällande Glasriket som 99 procent av de svarande mellan 66 och 79 år kände till. Bland de mellan 20 och 29 hade bara hälften hört talas om det klassiska besöksmålet. Oskar Lind tycker inte att förändringen överlag är alarmerande, men kallar faktumet för ”en spännande utmaning” för länet.
– När det gäller Glasriket har man en äldre målgrupp. Men man är medveten om att den inte lever för alltid och därför pågår nu ett projekt kring husbilsturism där man också ska erbjuda aktiviteter som tilltalar en yngre målgrupp.
Av mätningen framgår också tydligt att flera av de mindre kommunerna håller en låg profil utanför länsgränsen. Cirka hälften av de tillfrågade hade aldrig ens hört talas om Högsby och bara en procent hade planer på att i framtiden besöka Torsås.
– Jag förstår att man som kommunchef i exempelvis Högsby önskat att folk kände till orten och ville åka dit. Men det är många kommuner i den storleken i landet och svårt att konkurrera. Jag tror styrkan är att vara en del av Smålandskusten där vi har flera draglok och starka varumärken, säger Oskar Lind.
LÄS MER – RÖSTER FRÅN LÄNET OM UNDERSÖKNINGEN:
Så gjordes undersökningen
1 500 personer mellan 20 och 79 år från andra delar av landet har fått svara på ett antal frågor om Kalmar län.
Urvalet har dragits slumpmässigt från Kantar Sifos onlinepanel.
Källa: Region Kalmar län