Annons

Så dyr blev notan för nya bullervallen

Den är några hundra meter lång, flera meter hög, svart och kompakt. Torvmuren som ska begränsa bullret från Ölandsleden är äntligen på plats. Ändå är alla i Djurängen inte nöjda.
– Nej, blåser det från fel håll blir det ett jädra oväsen.
Kalmar • Publicerad 23 oktober 2018
Efter snart 30 år av protester har de boende i södra Djurängen äntligen fått en torvvall som ska mota bort ljudet från trafiken på Ölandsleden. Kostnaden var beräknad till 26 miljoner, men nu pekar slutnotan mot 34 miljoner kronor.
Efter snart 30 år av protester har de boende i södra Djurängen äntligen fått en torvvall som ska mota bort ljudet från trafiken på Ölandsleden. Kostnaden var beräknad till 26 miljoner, men nu pekar slutnotan mot 34 miljoner kronor.Foto: Mats Holmertz

Det säger en boende på en av de små tvärgator som går norrut från Djurängsvägen. Han vill inte ha sitt namn i tidningen, men han är säker på sin sak.

– Man glömde räkna med de västliga vindarna. När det blåser därifrån bullrar det fortfarande lika mycket, så vi har inte fått utbyte av alla pengar som har lagts ned, säger han när Barometern är på besök på måndagsförmiddagen.

Barometern mätte ljudnivån med hjälp av Arbetsmiljöverkets buller-app. Värdena pendlade runt 60 decibel.
Barometern mätte ljudnivån med hjälp av Arbetsmiljöverkets buller-app. Värdena pendlade runt 60 decibel.Foto: Mats Holmertz
Annons

Då har vi också med oss en app som mäter buller, och den talar ett lite annat språk. Oavsett om vi mäter alldeles intill den nya muren eller lite längre upp i området visar den runt 60 decibel, vilket anges som ”samtalston”. När någon större bil kör förbi på Ölandsleden springer värdet till 65 och högre, men inte mycket. Och när vinden tar i kan värdet gå upp emot 70.

Håkan Borlind bor några gator bort i samma område och han håller inte med sin granne, utan menar att det nu har blivit bättre.

– Men i dag, när vinden ligger på hörs bullret mer. Men man vänjer sig, säger han.

– Annars är det mest störande på sommaren, motorcyklarna är värst, säger Håkan Borlind.

Han har bott i området sedan 1968, och kommer ihåg alla turer runt bullerskyddet. För det har tagit väldigt lång tid, minst 25 år, för bullerskyddet att bli verklighet. Redan i början av 1990-talet började boende i Djurängen klaga på de höga bullervärdena, främst längs Ölandsleden.

Håkan Borlind har bott i Djurängen sedan 1968, och han tycker att det har blivit tystare nu. ”Men det är synd att det skulle ta så lång tid”, säger han.
Håkan Borlind har bott i Djurängen sedan 1968, och han tycker att det har blivit tystare nu. ”Men det är synd att det skulle ta så lång tid”, säger han.Foto: Mats Holmertz

Länge riktades kraven mot dåvarande Vägverket, som hårdnackat sade nej, bullerstörningen var enligt myndigheten inte tillräckligt stor. Runt 2005 tog kommunen över och kommunalrådet Kjell Henriksson (S) lovade de boende sänkt buller. Men det var först i och med tankarna på ny bebyggelse längs E 22 som planerna på bullerskydd började bli mer konkreta.

I valet 2014 var bullervallen ett socialdemokratiskt vallöfte, och drygt fyra år senare, i oktober i år är både torvmuren och bullerskärmen i pansarglas på plats.

– Ja, det har varit mycket kritik genom åren, det borde ha byggts tidigare, säger Håkan Borlind.

– Och min gissning är att det kom till för att man skulle kunna bygga längre upp längs E 22, inte för vår skull, säger han.

Annons

Bullerskyddet i Djurängen, mot Ölandsleden och E 22, består dels av en flera hundra meter lång torvmur, dels en lång bullerskärm i pansarglas, som går ända upp till cykelbron vid Hansa City. Torvmuren sticker upp 2,5 meter över Ölandsleden, medan glasväggen som mest är fem meter hög.

Bullerskärmen i Djurängen består till mesta delen av en fem meter hög glasvägg ut mot E 22, Ikea och Hansa City. Den är också en förutsättning för att nya villor och flerfamiljshus ska kunna byggas i området väster om Djurängsvägen.
Bullerskärmen i Djurängen består till mesta delen av en fem meter hög glasvägg ut mot E 22, Ikea och Hansa City. Den är också en förutsättning för att nya villor och flerfamiljshus ska kunna byggas i området väster om Djurängsvägen.Foto: Mats Holmertz

Från början beräknades kostnaden till 26 miljoner kronor, men nu är prognosen att slutsumman hamnar på 34 miljoner kronor.

– Dels blev det lite högre pris i etapp 1 med glasmuren, dels var vi tvungna att skjuta torvmuren i sidled bort från Ölandsleden, vilket ledde till att den blev högre än det var tänkt, säger Anders Berg, projektledare för infrastruktur i Kalmar kommun.

En vattenledning under Ölandsleden ställde också till det, eftersom en tillhörande brunn fick byggas in i muren.

– Dessutom var de geotekniska förhållandena sämre än väntat, vilket krävde extra arbete, säger Anders Berg.

Anledningen till att kommunen valde att bygga en torvmur den sista biten var att torven ansågs absorbera ljud bättre än glas, och man ville inte att bullret skulle studsa över till Skälby, på andra sidan Ölandsleden.

– Vi trodde också att det skulle bli billigare än glaset, men det blev det inte, visade det sig.

Nu är torvmuren svart och hög, allra helst om man ser den från Djurängshållet, men så småningom ska den bli grön.

– Ja, vi ska så in den med gräs så fort som möjligt, den kanske hinner bli grön redan i år, säger Anders Berg.

Birgitta HultmanSkicka e-post
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons