Osäker framtid för cykelfärjan Dessi – statligt stöd i fara
Cykelfärjan Dessi har trafikerat Kalmarsund sedan 2011. Färjan drivs av ett privat företag och finansieras av Trafikverket samt Kalmar och Mörbylånga kommun, utöver biljettintäkterna.
Trafikverket har länge stått för lejonparten, med följande fördelning:
- Trafikverket 1 448 000 kronor årligen.
- Kalmar kommun 107 000 kronor årligen.
- Mörbylånga kommun 107 000 kronor årligen.
Trafikverkets finansieringsavtal sträcker sig över 2025, men efter det är Dessis framtid ännu osäkrad, och under hösten 2023 fick kommunerna besked om att myndigheten inte avser att förlänga avtalet.
– Vi kör det här avtalet ut till och med 2025. Efter det ser inte vi att vi kommer att delta med finansiering, säger Peter Sieurin, samhällsplanerare på Trafikverket i Kalmar.
Varför inte?
– Vi har svårt att fortsätta finansiera eftersom vi inte har det uppdraget att trafikera, och därmed heller inte finansieringen för det, säger Peter Sieurin.
Nu har Kalmar och Mörbylånga kommun i en gemensam skrivelse till Landsbygds- och infrastrukturdepartementet på Regeringskansliet yrkat att regeringen ska besluta om ett nationellt trafikuppdrag för att säkerställa fortsatt färjetrafik mellan Öland och Kalmar från och med 2026.
I skrivelsen presenterar kommunerna alternativ om framtida färjeförbindelse inte är möjlig:
- 1Cykelbuss: ”Finansieringen av en cykelbuss kommer av allt att döma bygga på samma grund som en cykelfärja.”
- 2Regionbuss: ”Bussarna går oberoende av årstid, vilket är positivt, men har en begränsning i antalet cyklar per avgång.”
- 3Vägren på Ölandsbron: ”Som trafiksituationen ser ut idag är detta alternativ trafiksäkerhetsmässigt helt överspelat.”
- 4Ny uppdelning av Ölandsbrons körfält (2+1-väg): ”Detta alternativ skulle kraftigt sänka Ölandsbrons redan ansatta kapacitet.”
”Inget av nedanstående alternativ är att anse som en godtagbar ersättning för en cykelfärja”, står det i skrivelsen.
Peter Sieurin igen:
– Vi får se vad regeringen säger. De är vår uppdragsgivare så ger regeringen oss i uppdrag att göra detta så gör vi det, men för tillfället ser vi inte att vi har det uppdraget, säger han.
Michael Granstedt (S), ordförande i Mörbylångas kommunstyrelse, ser Dessi som en viktig aspekt i det fortsatta arbetet att utveckla Ölandsleden.
– Dessi är jätteviktig. Dels för pendlingstrafik – och såklart en stor betydelse för turismen. Det finns ett stort intresse av att det fungerar även fortsättningsvis, säger Michael.
Stort intäktstapp för Dessi om Trafikverket försvinner – skulle kommunerna mäkta med att täcka upp detta?
– Vi ser att Trafikverket, eller den statliga nivån, bör se till att man kan ta sig till fots eller åka cykel till och från Öland. Trafikverket förbjöd cykel på bron – då behöver man hitta en annan lösning. Därför hamnade kostnaden till störst del hos dem från början, säger Michael.
Då ingen återkoppling från Trafikverket har gjorts sedan skrivelsen skickades in kommer Mörbylånga lyfta frågan i ett kommande möte om den regionala trafikplanen.
– Vi hoppas att vi ska hitta en lösning som liknar nuvarande lösning, och nu ligger bollen på regeringens bord med Trafikverket, säger Michael Granstedt.
Johan Frick är mobilitetschef i Kalmar kommun. Även han ser färjeförbindelsen som ett viktigt alternativ till Ölandsbron. Och utan statens hjälpande hand riskerar den enda alternativa vägen över sundet att gå förlorad.
– Det tycker jag är tråkigt. Ur flera aspekter. Kalmar är en stark turiststad och Dessi är en fantastisk möjlighet att ta sig till Öland som är en ö med två kommuner som satsar ganska mycket på just cykelturismen, säger Johan Frick.
– Samtidigt, man ska inte be om ursäkt för sig för mycket, men vi är inte Stockholm. Å andra sidan passerar över sex miljoner bilar till Öland varje år, och det är en stor turist-destination. Min förhoppning är att vi ska kunna ha kvar Dessi eller liknande färjeförbindelser som ett minimum.
”Som ett minimum” säger du – tror du att det finns utrymme att öka färjetrafiken ytterligare?
– Man kan alltid önska. Till en början är min förhoppning att ha kvar Dessi, eller någon form av färjeförbindelse, säger Johan Frick.
Dessi
Fartyget Dessi byggdes 2006 i Danmark och gick fram till 2011 mellan Köpenhamns hamn och den danska fästningen ”Middelgrundsfortet”. Då under namnet ”Danish Fort 7”.
2011 såldes dock fartyget till Ressel Rederi AB där det slutligen fick namnet ”Dessi”. Fartyget har sedan dess trafikerat Kalmarsund som cykelfärja mellan Kalmar och Färjestaden.
Längd: 19,85 meter
Bredd: 8 meter
Toppfart: 10 knop
Passagerarkapacitet: 118 stycken