Odubbade däck riskerar att bli olagliga: ”Får samtal”
Redan 2019 kom kravet att alla dubbfria däck som säljs ska ha symbolen med en alptopp/snöflinga. Samtidigt tillät man fem års respit för befintliga däck ute på marknaden. Nu har tiden gått ut och den 1 december träder det nya regelverket för dubbfria däck i kraft – samtliga odubbade vinterdäck ska ha alptopp/snöflinga-symbolen. Det kan tilläggas att dubbdäck alltid räknas som vinterdäck.
– Vi hade ganska lång övergångstid för att folk inte skulle behöva kasta däck i onödan, utan köra slut på de däck som var godkända tidigare. För att säkerställa att man har ett acceptabelt grepp på snö och is under vintern hänvisar vi till den nya symbolen. Då vet vi att däcken når upp till en miniminivå gällande väggrepp och vinterväglag, säger Hans Norén, utredare på Transportstyrelsen.
Tidigare fanns beteckningen M+S, något som betyder Mud and snow eller Mud and sand. Detta är däck som tillverkats för att klara av tuffa väglag. M+S-däck är en kategori som kan inkludera både sommardäck och vinterdäck. För att vara godkända som vinterdäck skulle de vara särskilt framtagna för vinterkörning, något som var svårt att veta för gemene man. M+S-märkningen räcker inte för att däcket ska anses tillåtet.
– Sitter det M+S på däcket finns det inga krav över huvud taget som däcket ska uppnå, säger Hans Norén.
Peter Ljung, vd på Däckhuset i Kalmar, berättar att de dagligen får ta emot samtal om de nya reglerna.
– Vi får ett par samtal om dagen om den nya symbolen. Vi säljer bara däck med alptoppen/snöflingan så våra kunder kan vara lugna, säger Peter Ljung.
Han menar att förvirringen är stor kring märkningen, bland annat eftersom vissa satsat på S+M-däck i tron att de är vinterdäck, när de i själva verket är sommardäck.
– Vi har haft problem med de här så kallade sommardäcken som det står M+S på. Det har blivit ett jätteproblem med försäkringsbolagen.
Ny regler vinterdäck
Från och med 1 december 2024 måste dubbfria vinterdäck har symbolen alptopp/snöflinga (ett berg med tre toppar och snöflinga). Symbolen kan även i vissa sammanhang benämnas 3PMSF (Three Peak Mountain Snow Flake).
På släpvagnar med totalvikt upp till 3 500 kilo räknas dubbfria M+S-däck som vinterdäck om de är särskilt framtagna för vinterkörning fram till och med 30 november 2028.
Dubbdäck räknas alltid som vinterdäck.
Källa: Transportstyrelsen
Även Däckia Kalmar upplevde ett ökat intresse när nyheten om den nya märkningen kom.
– Precis när det kom ringde kunder i 14 dagar och frågade om deras däck var godkända. Alla som frågade hade godkända däck, det hänger ihop med att den nya märkningen funnits ett tag, tidigare fanns godkända däck på en lista, säger Fredrik Edéus på Däckia Kalmar.
Ett annat begrepp som kan utöka förvirringen är så kallade året runt-däck.
– Vi rekommenderar aldrig ett året runt-däck. Det finns varken året runt-däck eller året runt-kläder som klarar från 25 plus till 25 minus. Vinterdäck blir för mjuka redan i fem plusgrader, säger Peter Ljung.
Vad vill du hälsa till folk som ska byta till vinterdäck?
– Att man ska byta i tid, nu är det för sent. Det är lag på det om två och en halv vecka. Alla väntar nu när det är varmt, resultatet blir att vi inte kommer att hinna med. Vi hinner inte mer än 100 bilar om dagen.
Hur ser det ut gällande friktionsdäck och dubbdäck, vad väljer folk?
– Det börjar vända lite mer till friktionsdäck utan dubb. Det är nog 60 procent dubb och 40 procent dubbfritt. Det låg tidigare 90 procent dubb i många år.