Nygammal restaurang i blåsväder – igen: ”Finns i lagstiftningen av en anledning”
Inspektionen genomfördes i början av oktober. Då hade Kolgrill Bahar hållit öppet i en dryg månad. Kontrollrapporten som upprättades efter besöket visar att inspektörerna fann åtta punkter med brister.
Flera av punkterna har restaurangen fått nedslag på tidigare. Det rör sig bland annat om dålig rengöring, bristande livsmedelssäkerhet, lokalernas utformning och låg kunskap om allergener och hygien bland personalen.
Det saknades även tvål vid två handfat och rutinerna för handhygien ska inte ha följts av personal. Under besöket ska en av de anställda ha öppnat ett golvbrunnslock för att sedan handskas med ren disk utan att däremellan ha tvättat händerna.
En av inspektörerna som utförde kontrollen på Kolgrill Bahar säger till Barometern-OT att hen inte vill rangordna de åtta bristerna i hur allvarliga de är.
– Det är klart att alla de här sakerna spelar roll och de finns i lagstiftningen av en anledning.
– Men personlig hygien, hygien i lokalerna och kunskap – som ju inbegriper väldigt mycket – är viktigt. Generellt kan man väl säga att har man tillräcklig kunskap så brukar vi inte se så många brister. Då förstår man att det finns risker och har åtgärdat dem eller förebyggt dem.
På grund av bristerna som upptäcktes i oktober har samhällsbyggnadsnämnden i Kalmar ansökt om fyra utdömande av vite mot Kolgrill Bahar. Två av ansökningarna, som innebär 30 000 kronor i vite, har förvaltningsrätten redan beviljat. Övriga två, som ligger på totalt 50 000 kronor, tas det beslut om i närtid.
Nämnden har även bestämt att restaurangen omedelbart måste upprätta rengöringsrutiner för inredning och utrustning, följa uppsatta rutiner för personlig hygien, se till att kunder får korrekt information om allergener samt säkerställa rutiner för nedkylning av livsmedel. Efterlevs inte åtgärderna riskerar verksamheten att drabbas av nya viten.
Restaurangen ska dessutom skadedjurssäkra lokalerna genom att sätta igen en öppning som finns mellan omklädningsrummet och lagret.
Sajeel Malik är platschef på Kolgrill Bahar. I ett mejl till Barometern-OT skriver han att det finns flera punkter där han inte är överens med inspektörernas bedömning och att restaurangen ska rikta sina synpunkter till ”rätt instans i stället för att lyfta dessa i Barometern”.
Vad finns det för förklaring till kritiken?
”Den främsta orsaken till bristerna som uppkommit är nog språkbarriären. Personalen är tyvärr inte hemma på svenska och vi får sällan agera tolk vid dessa kontroller då inspektörerna inte tillåter det”, skriver Sajeel Malik, och menar att inspektörerna ska ha riktat frågorna till restaurangens diskare.
Utöver det menar Sajeel Malik att restaurangen följer lagar och föreskrifter vilket bland annat innebär regelbundna kontroller av Anticimex, att all köksutrustning underhålls kontinuerligt och att man strävar efter att utbilda sin personal.
”Man får inte glömma att det var fler än åtta områden som undersöktes och att vi blev godkända på dessa utan några som helst avvikelser.”
Anser du att du och din personal har nog med kunskap?
”Ja, vår personal är placerad på respektive tjänst utifrån deras förkunskaper och erfarenheter.”
I ett försök att undvika liknande problem i framtiden ska de anställda på Kolgrill Bahar vidareutbildas samt få möjligheten att ansluta sig till SFI-kurser. För att personal ska hinna studera svenska finns det planer på att anpassa arbetsscheman, skriver Sajeel Malik.
Restaurangen riskerar nu vite på 80 000 kronor. Hur påverkar det verksamheten?
”Det är givetvis tråkigt och påverkar lönsamheten negativt, men vi har fått ett väldigt varmt välkomnande av våra gäster i Kalmar.”
Kolgrill Bahar, som tidigare gick under namnet Indian Grill House, har tidigare haft allvarliga problem. Förra vintern upptäcktes tarmbakterier i flera maträtter från buffén som då serverades.
Att restaurangen nu har bytt utbud och återöppnat spelar ingen roll i sammanhanget, förklarar livsmedelsinspektören som deltog vid den senaste kontrollen.
– De har bytt namn och inriktning lite grann, men lokalen är densamma, bolaget är detsamma och verksamhetsutövaren är densamma, så det är egentligen ingenting vi lägger någon vikt vid.
När berättar vi om en restaurang som får anmärkningar?
Vi skriver i princip aldrig vid första anmärkningen. Det krävs att kritiken upprepas, trots påpekanden, och att den är av allvarlig karaktär.
När vi väl bestämt oss för att skriva väljer vi alltid att namnge restaurangen. Annars blir det ju ingen konsumentupplysning, utan bara ett bidrag till spekulation och ryktesspridning.
Inför en publicering ska vi alltid söka ägaren för en kommentar. Där får den som kritiseras chansen att förklara och beskriva hur man tänker jobba framöver.
”Personalen är tyvärr inte hemma på svenska och vi får sällan agera tolk vid dessa kontroller då inspektörerna inte tillåter det”Sajeel Malik