Annons

Ny teknik gör det lätt att manipulera A-traktorer

Det har blivit lätt att elektronisk manipulera sin A-traktor så att den går fortare.
– Det finns hur många varianter som helst, säger bilinspektör Joakim Revelj.
Kalmar • Publicerad 14 november 2020
Bilinspektör Joakim Revelj berättar att man kan ändra hastigheten på sin A-traktor med ett knapptryck på en fjärrkontroll.
Bilinspektör Joakim Revelj berättar att man kan ändra hastigheten på sin A-traktor med ett knapptryck på en fjärrkontroll.Foto: Jonatan Bergöö

Förr var A-traktorerna nästan uteslutande ombyggda Volvo med dubbla växellådor. Då krävdes en mekanisk manipulation för att kunna köra fortare än 30 kilometer i timmen. Man tog bort spärrarna i växellådan som gjorde det möjligt att använda alla växlar.

I dag registreras ofta vanliga personbilar eller pickuper som A-traktorer. Förklaringen är att det sedan några år tillbaka är tillåtet att använda en hastighetsregulator som elektroniskt styr hastigheten. Hastighetsregulatorn ska vara plomberad i en plåtlåda i motorrummet. Den får inte vara lättåtkomlig.

Annons

– Ett exempel är att man sätter en givare på kardanaxeln som talar om hastigheten på bilen. När du kommer upp i 30 kilometer i timmen bryter den bränsletillförseln och då går det inte fortare. Då kan du ha en vanlig växellåda med fem växlar, även om du inte kan köra på femman, säger Joakim Revelj, bilinspektör vid polisen i Kalmar län.

Det finns klara fördelar med detta. Motorerna behöver inte gå på höga varv, vilket gör att förarna slipper höga ljudnivåer. Dessutom är det klart vänligare mot miljön. Men det har också blivit betydligt lättare att manipulera A-traktorer.

– I dag finns många enkla sätt att manipulera A-traktorerna. Du kan ha en fjärrkontroll eller en knapp som bryter eller kopplar på strömmen till hastighetsregulatorn.

”Många blir lite nervösa när man stoppar dem. Ibland kan de råka försäga sig redan där”, säger Joakim Revelj.
”Många blir lite nervösa när man stoppar dem. Ibland kan de råka försäga sig redan där”, säger Joakim Revelj.Foto: Jonatan Bergöö

Många kopplar om olika knappar inne i bilen. Man drar fram kablar och använder knappar som egentligen sköter dimstrålkastare eller andra funktioner i bilen.

– Det finns hur många varianter som helst, uppfinningsrikedomen är jättestor, säger Joakim Revelj.

Går A-traktorn för fort kan föraren bli förelagd en ny registreringsbesiktning. Eftersom den går fortare än 30 kilometer i timmen räknas den också som ett oregistrerat fordon. Därför kan föraren bli skyldig till olovlig körning. I förlängningen kan det innebära ett fördröjt lämplighetsintyg när föraren ska ta körkort. Om A-traktorn är skriven på en förälder kan den dömas till tillåtande av olovlig körning, vilket ger böter, spärrtid på körkortet samt indraget handledartillstånd.

Alla som stoppas av polisen måste visa upp sitt traktorkörkort och får även blåsa alkotest. Därefter gör polisen en besiktning av fordonet.

– Många blir lite nervösa när man stoppar dem. Ibland kan de råka försäga sig redan där. Senaste åren har det blivit en jättefluga med A-traktorer. Jag är född på slutet på 70-talet, då var det en och annan som hade epa-traktor. Senaste fem-tio åren intresset ökat väldigt mycket. Det beror på ett ökat bilintresse hos ungdomar, säger Joakim Revelj.

Läs tidigare artiklar om A-traktorer:

Jonatan BergööSkicka e-post
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons