Näringslivet oroas över flygvakuum: ”Alla påverkas av det här”
På onsdagen kom beskedet att SAS slutar trafikera linjen Kalmar–Arlanda. En av dem som oroas över beskedet är Frida Boklund, regionchef på organisationen Företagarna i Kalmar län.
– Alla påverkas av det här. Just nu är Arlanda alternativet att komma till Stockholm och vidare ut ur Sverige på ett vettigt sätt, säger hon.
Frida Boklund påpekar att bristande infrastruktur gång på gång har lyfts fram som en bromskloss när det gäller näringslivets möjligheter att växa.
– Den här flyglinjen har definitivt varit en viktig del av den infrastruktur som ändå finns.
Ronny Lindberg säger även att flygplatsen ser över möjligheterna att öka antalet avgångar till och från Frankfurt.
– Ur ett internationellt perspektiv är ju Frankfurt såklart väldigt bra – det är en stor och bra flygplats. Och Bromma kan funka om man ska veckopendla till Stockholm eller tvärtom, alltså att man jobbar i Kalmar, säger Frida Boklund.
Frida Boklund hoppas att nya avgångar presenteras så fort som möjligt. Om de dröjer för länge eller helt uteblir kommer företag i länet få ytterligare problem med att hitta rätt kompetens. Även boende i Kalmar som pendlar till Stockholm kommer drabbas.
– Blir det ett vakuum under en lång tid finns det ett antal personer som måste bestämma sig: ”Kan jag bo kvar i Kalmar?” alternativt ”Kan jag jobba kvar i Kalmar?”, säger hon och utvecklar:
– De som har sin familj i Stockholm och inte kan ta sig till sitt jobb i Kalmar på ett vettigt sätt kommer välja att jobba någon annanstans.
David Modig driver Modig Machine Tools. I dagsläget använder hans firma flyglinjen till Arlanda flitigt. Flygplatsen är nödvändig när det kommer till att göra och ta emot kundbesök.
– Det här är inte bra, inte bra alls. Ta bara den här veckan som exempel: Vi har tre stycken från Boeing hos oss som har flugit in. Jag har två personer från ett annat företag i USA och ytterligare fyra distributörer från USA som är här. Dessutom är det tre personer från Rumänien på plats, säger David Modig och utvecklar:
– Det handlar om internationell försäljning och jag tror att exempelvis Norden och Yaskawa har ungefär samma åsikt som mig. De är nog inte heller jätteglada just nu. Det är inte direkt så att man känner att det här hjälper oss företagare.
Skulle det vara en lösning för er om antalet avgångar till Frankfurt ökade i stället?
– Ja! Frankfurt är en stor hub och vi har ett Tysklandskontor med många anställda. Men så som avgångarna till Frankfurt ligger nu innebär att ingen kan flyga in till eller ut från Kalmar på ett bra sätt. De ligger helt fel tid på dygnet.
”De som har sin familj i Stockholm och inte kan ta sig till sitt jobb i Kalmar på ett vettigt sätt kommer välja att jobba någon annanstans.”Frida Boklund