Annons

Näringslivet oroas över flygvakuum: ”Alla påverkas av det här”

Flyglinjen mellan Kalmar och Arlanda läggs ner. Företagarnas regionchef Frida Boklund varnar för att företag i länet kommer få ännu svårare att locka rätt kompetens.
Kalmar • Publicerad 14 juni 2023 • Uppdaterad 15 juni 2023
”Just nu är Arlanda alternativet att komma till Stockholm och vidare ut ur Sverige på ett vettigt sätt.”, säger Frida Boklund, regionchef på organisationen Företagarna.
”Just nu är Arlanda alternativet att komma till Stockholm och vidare ut ur Sverige på ett vettigt sätt.”, säger Frida Boklund, regionchef på organisationen Företagarna.Foto: Pressbild

På onsdagen kom beskedet att SAS slutar trafikera linjen Kalmar–Arlanda. En av dem som oroas över beskedet är Frida Boklund, regionchef på organisationen Företagarna i Kalmar län.

– Alla påverkas av det här. Just nu är Arlanda alternativet att komma till Stockholm och vidare ut ur Sverige på ett vettigt sätt, säger hon.

Annons

Frida Boklund påpekar att bristande infrastruktur gång på gång har lyfts fram som en bromskloss när det gäller näringslivets möjligheter att växa.

– Den här flyglinjen har definitivt varit en viktig del av den infrastruktur som ändå finns.

Ronny Lindberg, vd på Kalmar Öland airport.
Ronny Lindberg, vd på Kalmar Öland airport.Foto: Linda Eliasson

Ronny Lindberg säger även att flygplatsen ser över möjligheterna att öka antalet avgångar till och från Frankfurt.

– Ur ett internationellt perspektiv är ju Frankfurt såklart väldigt bra – det är en stor och bra flygplats. Och Bromma kan funka om man ska veckopendla till Stockholm eller tvärtom, alltså att man jobbar i Kalmar, säger Frida Boklund.

Frida Boklund hoppas att nya avgångar presenteras så fort som möjligt. Om de dröjer för länge eller helt uteblir kommer företag i länet få ytterligare problem med att hitta rätt kompetens. Även boende i Kalmar som pendlar till Stockholm kommer drabbas.

– Blir det ett vakuum under en lång tid finns det ett antal personer som måste bestämma sig: ”Kan jag bo kvar i Kalmar?” alternativt ”Kan jag jobba kvar i Kalmar?”, säger hon och utvecklar:

– De som har sin familj i Stockholm och inte kan ta sig till sitt jobb i Kalmar på ett vettigt sätt kommer välja att jobba någon annanstans.

David Modig driver Modig Machine Tools. I dagsläget använder hans firma flyglinjen till Arlanda flitigt. Flygplatsen är nödvändig när det kommer till att göra och ta emot kundbesök.

– Det här är inte bra, inte bra alls. Ta bara den här veckan som exempel: Vi har tre stycken från Boeing hos oss som har flugit in. Jag har två personer från ett annat företag i USA och ytterligare fyra distributörer från USA som är här. Dessutom är det tre personer från Rumänien på plats, säger David Modig och utvecklar:

Annons

– Det handlar om internationell försäljning och jag tror att exempelvis Norden och Yaskawa har ungefär samma åsikt som mig. De är nog inte heller jätteglada just nu. Det är inte direkt så att man känner att det här hjälper oss företagare.

”Det handlar om internationell försäljning och jag tror att exempelvis Norden och Yaskawa har ungefär samma åsikt som mig.”, säger David Modig.
”Det handlar om internationell försäljning och jag tror att exempelvis Norden och Yaskawa har ungefär samma åsikt som mig.”, säger David Modig.Foto: Jonas Ekströmer/TT

Skulle det vara en lösning för er om antalet avgångar till Frankfurt ökade i stället?

– Ja! Frankfurt är en stor hub och vi har ett Tysklandskontor med många anställda. Men så som avgångarna till Frankfurt ligger nu innebär att ingen kan flyga in till eller ut från Kalmar på ett bra sätt. De ligger helt fel tid på dygnet.

”De som har sin familj i Stockholm och inte kan ta sig till sitt jobb i Kalmar på ett vettigt sätt kommer välja att jobba någon annanstans.”
Frida Boklund
Samuel SlättmanSkicka e-post
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons