Matilda Johansson: ”Kalmars stadskärna har en formkurva som Nicolas Cage”
Jag var i Varberg över nyår och vid tolvslaget brändes troligtvis tre fjärdedelar av kommunbudgeten av på fyrverkerier på torget. Makalös show, bland det överjävligaste jag har sett. Klimatångesten verkar inte ha kommit till västkusten än.
Men nu ska inte den här krönikan handla om fyrverkerier utan om något annat som Varberg har, som vi inte har längre. En levande stadskärna. Känslan att besöka Varberg var; kan ett centrum se ut så här på 2020-talet? Det var som att slungas tillbaka till irl-handelns fornstora dar, för låt säga 20 år sedan. Alla stora kedjor fanns, plus små roliga butiker och torghandel. Det senare kanske Kalmar inte har haft på ett sekel, men trevligt var det. Och människorna verkade ha gått man ur huse.
Handeln i vår stadskärna däremot har ju en formkurva i stil med Nicolas Cages skådiskarriär. Inte svinmycket exalterande har hänt sedan Face off-eran. Stänger inte butikerna igen, så flyttar de ut till Giraffen eller Hansa. Att det öppnar mäklare och kontor i butikslokaler kan jag både ha och vara utan. Helst vara utan.
Och om man pratar om detta ämne så måste man se mammuten, i hörnet Storgatan/Kaggensgatan, i vitögat – Kvasten. I slutet av förra året köptes gallerian upp av NS Fastigheter som berättade om sina storslagna planer att göra det gamla Domushuset till Kalmars pulserande hjärta igen. I förra veckan meddelade de att en gymkedja öppnar där våren 2024. Kul, men just nu ser det ut som ett spökskepp, mer dött än någonsin. Man skulle ju vilja skrika ”show us the meaning of haste NS Fastigheter”. Turisterna kommer, och de har glappkäft.
De nya ägarna sa också i samband med att de tog över att de gärna tog emot tips om vad som skulle hända med Kvasten. Jag vet inte hur många förslag som har trillat in, men jag slänger in tre nedan. Jag tror att det blir viktigt att rebranda schabraket och ha ett tydligt koncept – åker du till Kvasten ska du veta vad du får.
”Jag vet inte hur många förslag som har trillat in, men jag slänger in tre nedan.”Matilda Johansson
Förslag ett: Köpcentrum. Det enklaste hade varit att bara ta The Box's butiker och inhysa dem i Kvastens lokaler. Då skulle ju självklart också namnet ändras till The Broom. International och hippt så att det förslår. Men just det, Kvarnholmen kan inte konkurrera på samma villkor, i och med parkeringsekvationen. Gratis och lättillgängligt slår alltid dyrt och svårtillgänglig.
Förslag två: Foodcourt. Tänk er ett sjudande italienskt torg, fast med mat från världens alla hörn, som blandas upp med några trevliga butiker. Kanske även en takterrass? Perfekt för lunchen men också för ”afterworken”. Jag kan tycka att det saknas galleriahäng på kvällarna i den här staden. Mood-gallerian och Sturegallerian i Stockholm kan vara förebilder i AW-väg. För att återknyta till den italienska piazzan; namnet blir givetvis ”La Scopa”.
Förslag tre: Aktivitetscenter. Här går man all in på family fun day out. Under Kvastens tak kan det rymmas lekland, klättring, gym, yoga och hundcafé. Bara fantasin sätter gränserna i detta händelserika centrum. Fantasin satte tyvärr gränser för mig här gällande namnet, men ”Flygande kvasten”, kanske?. J.K. Rowling kanske rent av har något franchise som går att köpa loss.
Jag googlade förresten vad som var framgångsreceptet i Varberg, och det var tydligen något som kallas Varbergsandan och sammanhållning. I Kalmar finns Kalmar City Samverkan AB, som jobbar med utvecklingen i stadskärnan. Om de inte har varit i Varberg så kan jag varmt rekommendera ett studiebesök.
Fotnot: Nicolas Cages karriär verkar ljusna, bra siffror på IMDb den senaste tiden. Det kanske finns hopp om vår stadskärna också.