Johan Persson (S): "Man får deppa ett tag, knyta näven i fickan och komma igen"
Att Johan Persson tycker att flygplatsen i Kalmar är viktig för Kalmars och regionens välmående och utveckling är ingen hemlighet. Stora ansträngningar har gjorts för att hålla flygplatsen i gång genom åren. Under pandemin fördes en dialog och samverkan med SAS, men den här gången var det annorlunda.
– Det var ingen förhandling. Vi fick ett besked. Vårt fokus nu är att öka tillgängligheten till Stockholm och Europa. Jag har haft många samtal med bekymrade företag och personer och vi ska göra allt vi kan, säger Johan Persson dagen efter beskedet från SAS.
Beläggningen på flygplanen som avgår och anländer på Kalmar Öland Airport ligger på 70 procent och många av dem är fullbokade, berättar han.
– Men om SAS ändå inte går runt med mindre än att de är helt fullbelagda så är det en utmaning. Sas har ju en skuld på 58 miljarder kronor, gör 3 till 4 miljarder i förlust varje kvartal och har konkursskydd i USA. Det innebär att det är långivare i USA som beslutar vilka linjer som ska läggas ner. Svenska staten vill också gå ur bolaget. Det är mycket kringkostnader som ska bekostas av en flygbiljett. Jag har varit orolig över SAS utveckling generellt ett tag.
Johan Persson menar att den uteblivna direktkontakten med Arlanda utöver att drabba näringslivet kommer att få påverkan på besöksnäringen.
– Det är därför det är så viktigt med Frankfurt. BRA ser också möjligheter att utöka inrikesflyget. Men SAS har varit här i över 60 år. Det är klart att det känns. Men som alltid får man deppa ett tag, knyta näven i fickan och komma igen. Och både Lufthansa och BRA har svarat bra.
Flygplatsen har också hittills tagit hänsyn till SAS närvaro.
– Nu ändras den hänsynen, säger Johan Persson.
”Det är mycket kringkostnader som ska bekostas av en flygbiljett. Jag har varit orolig över SAS utveckling generellt ett tag”Johan Persson (S), kommunalråd