Hård vind från syd – då ställs Dessis kapten på prov: ”Blåshål”
En vanlig arbetsdag korsar Elin Ötken Kalmarsund ett tjugotal gånger. Utsikten från hennes ”kontor”, färjan Dessis brygga, är svårslagen.
– En dag som den här är det väldigt vackert, säger Elin Ötken och blickar ut över vattnet, samtidigt som hon styr färjan ut från Kalmars hamn.
M/S Dessi har plats för 118 resenärer. Fartyget har två motorer och propellrar och är byggt på ett katamaranskrov.
– Dessi är väldigt rolig att köra och lätt att manövrera när man väl blivit kompis med henne, säger Elin Ötken.
”Generellt är människor bättre på att hålla sig undan här. Tutan på Dessi går inte varm.”Elin Ötken
När det kommer till Kalmarsund och vattnet mellan Kalmar och Färjestaden finns det en del utmaningar. Förutom dimma- och mörkerkörning kan starka strömmar och hårda sydvindar ställa till problem.
– När det blåser sydliga vindar går det väldigt höga vågor och båten tippar ganska mycket. Det kan vara jobbigt för passagerarna, speciellt eftersom det är många turister som är ovana vid sjön.
– Då får man sicksacka när man kör. Man får titta på vågorna och försöka möta dem på ett bra sätt. Det är en utmaning eftersom vi åker på en farled som är rak, förklarar Elin Ötken, som tidigare somrar har varit kapten på en liknande färja i Stockholm.
– Det här är någonting som jag aldrig har upplevt i Stockholms skärgård. Det är unikt och känt för att vara ett blåshål.
Ytterligare en skillnad är att antalet ”medtrafikanter” är betydligt färre här än i vattnet runt huvudstaden.
– Där är det segelbåtar och motorbåtar som kör åt alla möjliga håll och trampbåtar som kör bakom en, så det inträffar fler närsituationer och är trångt. Generellt är människor bättre på att hålla sig undan här. Tutan på Dessi går inte varm, säger Elin Ötken och skrattar.
Elin Ötken gör sin första säsong som kapten på den lilla passagerar- och cykelfärjan. Hon delar rollen med kollegan Vedran Andric. De båda befälhavarna jobbar varannan vecka. Ett veckopass innebär drygt 80 timmars jobb.
– Man blir lite trött. Första dagen man är ledig får man se till att sova ut, äta bra, gå några promenader och kanske unna sig en glass, säger sig hon och ler.
Rederiet som driver färjelinjen har en övernattningslägenhet på Öland som kaptenerna nyttjar under sina arbetsveckor.
– Tyvärr hinner man inte med så mycket mer. Men jag och min sambo ska ta någon vecka ledig och turista lite i Kalmar och på Öland, det ser jag fram emot, säger Elin Ötken.
Elin Ötken
Ålder: 26.
Från: Född och uppvuxen i Falun.
Bor: I lägenhet Hammarby sjöstad i Stockholm. Övernattningslägenhet i Färjestaden under sommaren.
Familj: Sambon Thomas.
Utbildning: Sjömansskolan i Stockholm. Sjöfartshögskolan på Linnéuniversitet i Kalmar.
Gör: Kapten (befälhavare) på passagerar- och cykelfärjan M/S Dessi som går mellan Kalmar och Färjestaden under sommaren. Jobbar till vardags som matros på Vaxholmsbolagets skärgårdsbåtar i Stockholm.
Hobbyer: Umgås med vänner och familj samt trädgårdsarbete. ”Vi har köpt ett fritidshus i Riala (Norrtäljes kommun) som vi är mycket i.”