Dråpslaget: SAS slutar trafikera Kalmar–Stockholm
Ronny Lindberg fick för nio dagar sedan reda på att det var på gång. Nu är det också officiellt att SAS upphör att flyga mellan Kalmar och Arlanda.
Men redan nu finns detaljerade planer på att ersätta avgångarna till Arlanda. Men då blir det i stället flyg till Bromma med BRA. BRA har nämligen aviserat att ska presentera en utökad tidtabell från Kalmar för att möta marknadens behov till och från Stockholm och vidare inrikes.
– Vi är glada över att BRA med kort varsel ska kunna motsvara tappet av SAS med fler avgångar. Vi är väldigt glada för att BRA finns här och har kunnat lösa det, säger Ronny Lindberg.
Men ni tappar Arlanda där man kan resa vidare ut i världen?
– Då är det istället Köpenhamn eller Frankfurt vi kan titta på och till Frankfurt undersöker vi också på att öka avgångarna.
– Det som känns mest är att SAS har flugit sträckan i 66 år, sedan 1957. Det är en tråkig känsla att tappa en samarbetspartner som varit med så länge.
Hur kommer BRA att trafikera i framtiden?
– Detaljerna är inte helt klara men BRA kommer inom kort att gå ut med det.
Ute på flygplatsen fortsätter livet som vanligt den här onsdagen. Förväntansfulla charterresenärer checkar in proppfulla resväskor inför semestern på Rhodos och utanför fönstret har precis ett SAS-plan från Stockholm landat. Oväntat många av de som kommer in i avgångshallen är utländska resenärer som inte har en aning om att linjen mellan Arlanda och Kalmar ska läggas ned. Andra åker turen för första gången.
Paul Stenberg, från Kalmar, brukar däremot flyga någon gång i månaden till Stockholm i jobbet. Ibland blir det till Bromma och andra gånger Arlanda.
– Valmöjligheten blir mindre nu, kanske färre flyg att välja på och svårare att få plats. Jag tycker sällan att det finns mycket platser över, säger han.
I ett pressmeddelande som gick ut strax efter lunch på onsdagen skrev Kalmar Öland Airport:
”Det här är naturligtvis ett tufft scenario för flygplatsen och flygplatsbolaget, men de som drabbas hårdast är näringslivet och de resenärer i vår region som har ett faktiskt behov av att kunna ta sig snabbt till och från långväga marknader, såväl inom som utanför Sverige.Vi står nu inför en helt ny verklighet. Men när en dörr stängs så öppnas ofta en annan och det är nu vårt uppdrag att vända på varje sten för att utveckla vårt nuvarande utbud och söka nya lösningar som optimerar tillgängligheten för vår region.”
Sedan en månad tillbaka är Peter Wretlund (S), ordförande för Kalmar Öland Airport.
– Det är väldigt tråkigt att vi tappar flygen mot Arlanda. Nu när vi har fått det konstaterat måste vi se nya möjligheter och jobba med andra alternativ, säger han.
Hur stort tapp är det att regionen tappar Arlanda?
– Företagsledningen i nära samarbete med styrelsen har haft ett bra inledande samtal med BRA. I det korta perspektivet är det jätteviktigt att säkerställa flyget upp till Stockholm. Jag ser goda möjligheter att vi kan utöka BRA:s aktiviteter mot Stockholm. Sedan är det viktigt att vi kan utveckla flyget söderut så att man kan komma ut i världen.
SAS slutar trafikera Kalmar–Stockholm den 13 augusti. Informationen som SAS har gett så här långt är att passagerare vars resa påverkas kommer att kontaktas av flygbolaget.
Barometern har förgäves sökt SAS för en kommentar.