Annons

Doftnörden Emma om Årets julklapp: ”Inte så många som vet om dem”

Årets julklapp är en unisexdoft. Valet får stylisten och doftnörden Emma Gertsson att jubla.
– Det är inte som tidigare att det bara är det fräscha som är unisex, säger hon.
Kalmar • Publicerad idag 11:31 • Uppdaterad idag 11:33
”Dofter lägger ju sig så olika på alla. En maskulin doft på en kvinna kanske är mer feminin på en annan”, säger Emma Gertsson, stylist på Parelle i Kalmar.
”Dofter lägger ju sig så olika på alla. En maskulin doft på en kvinna kanske är mer feminin på en annan”, säger Emma Gertsson, stylist på Parelle i Kalmar.Foto: Samuel Slättman

På torsdagen meddelade researchföretag Hui, som ägs av branschorganisationen Svensk handel, att en unisexdoft är Årets julklapp.

Emma Gertsson är stylist och doftexpert på butiken Parelle i Kalmar. Hennes uppfattning är att det är något fler kvinnor än män som använder unisexdoft. Hon berättar att unisexparfymerna har gått från att ”bara vara fräscha” till att ta ut svängarna mer.

Annons

– Vi har många kvinnor som gillar det mer maskulina, och vi har många män som gillar det här ”vaniljiga” som i alla tider har ansetts vara feminint. Nu går det att bryta lite. Det finns fler roliga doftnoter, säger hon och fortsätter:

– Dofter lägger ju sig så olika på alla. En maskulin doft på en kvinna är kanske mer feminin på en annan.

Lotta Ling är butikschef på Kicks i Baronen köpcentrum:

– Vi säljer faktiskt jättemycket herrdofter till damer, kanske inte lika mycket damdofter till herrar, säger och och utvecklar:

– Sedan finns det unisexdofter med vissa noter i sig som tilltalar båda, men ofta är det så att vissa av dofterna tilltalar män mer och andra dofter tilltalar kvinnor mer.

”Vi säljer faktiskt jättemycket herrdofter till damer, kanske inte lika mycket damdofter till herrar”, säger Lotta Ling, butikschef på kedjan Kicks i Baronen köpcentrum.
”Vi säljer faktiskt jättemycket herrdofter till damer, kanske inte lika mycket damdofter till herrar”, säger Lotta Ling, butikschef på kedjan Kicks i Baronen köpcentrum.Foto: Samuel Slättman

Lotta Ling berättar att hon har märkt ett större intresset för parfymer bland unga män och killar under de senaste åren. Hon tror att sociala medier har haft en stor roll i det hela. Emma Gertsson är av samma uppfattning.

– Det är ofta där man ser saker först. Just unisexdofterna och märkena brukar vara ganska nischade, det är inte så många som vet om dem, men vi försöker lyfta fram dem vi har, säger hon.

Kommande veckor väntar Black week och julhandel – årets viktigaste period för butiker som säljer parfym. Om det blir någon Årets julklapp-effekt återstår att se.

– Det hoppas man säkert på, men jag tror att det kommer att säljas ungefär lika mycket dofter som det alltid gör. Dofter är en stor julklapp – alltid, säger Lotta Ling.

MOTIVERING

Årets julklapp 2024 – en unisexdoft

Unisexdoften representerar den tid vi lever i. Skönhetsbranschen har till skillnad från de flesta andra branscher vuxit under lågkonjunkturen. Det kan förklaras med begreppet ”the lipstick effect” som innebär att när större inköp fått stryka på foten, väljer konsumenterna fortfarande att unna sig små glädjeämnen i vardagen.

Doften kommer i allt fler prisklasser och utföranden. Det finns ett nyväckt intresse för hur doften får oss att må och dess effekter på välbefinnande, sömn och avslappning.

I takt med att gränserna för genusstereotypa uttryck suddas ut inom mode och kosmetik, ser vi ett starkare fokus på individen. Årets Julklapp är därför unisexdoften – en extra accessoar som sätter guldkant på vardagen.

”Vi ser hur mode- och kosmetikbranschen rör sig bort från det typiskt manliga och kvinnliga till mer genusneutrala dofter med fokus på att förstärka det individuella uttrycket. Att få njuta av en unisex-doft som en extra accessoar är något många av oss kommer unna sina när och kära i julklapp 2024.”, säger Emma Hernell VD på HUI Research.

HISTORIK

Årets julklapp

1988: Bakmaskin

1989: Videokamera

1990: Wokpanna

1991: Cd-spelare

1992: Tv-spel

1993: En doft (parfym)

1994: Mobiltelefon

1995: Cd-skiva

1996: Internetpaket

1997: Elektroniskt husdjur

1998: Datorspel

1999: Bok

2000: Dvd-spelare

2001: Verktyg

2002: Kokbok

2003: Mössa

2004: Platt-tv

2005: Pokerset

2006: Ljudbok

2007: GPS-mottagare

2008: En upplevelse

2009: Spikmatta

2010: Surfplatta

2011: Färdigpackad matkasse

2012: Hörlurar

2013: Råsaftcentrifug

2014: Träningsarmband

2015: Robotdammsugare

2016: VR-glasögon

2017: Elcykel

2018: Återvunnet plagg

2019: Mobillåda

2020: Stormköket

2021: Evenemangsbiljetten

2022: Det hemstickade plagget

2023: Sällskapsspel

2024: Unisexdoften

Källa: HUI Research

”Jag tror att det kommer att säljas ungefär lika mycket dofter som det alltid gör”
Lotta Ling
Samuel SlättmanSkicka e-post
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons