Doftnörden Emma om Årets julklapp: ”Inte så många som vet om dem”
På torsdagen meddelade researchföretag Hui, som ägs av branschorganisationen Svensk handel, att en unisexdoft är Årets julklapp.
Emma Gertsson är stylist och doftexpert på butiken Parelle i Kalmar. Hennes uppfattning är att det är något fler kvinnor än män som använder unisexdoft. Hon berättar att unisexparfymerna har gått från att ”bara vara fräscha” till att ta ut svängarna mer.
– Vi har många kvinnor som gillar det mer maskulina, och vi har många män som gillar det här ”vaniljiga” som i alla tider har ansetts vara feminint. Nu går det att bryta lite. Det finns fler roliga doftnoter, säger hon och fortsätter:
– Dofter lägger ju sig så olika på alla. En maskulin doft på en kvinna är kanske mer feminin på en annan.
Lotta Ling är butikschef på Kicks i Baronen köpcentrum:
– Vi säljer faktiskt jättemycket herrdofter till damer, kanske inte lika mycket damdofter till herrar, säger och och utvecklar:
– Sedan finns det unisexdofter med vissa noter i sig som tilltalar båda, men ofta är det så att vissa av dofterna tilltalar män mer och andra dofter tilltalar kvinnor mer.
Lotta Ling berättar att hon har märkt ett större intresset för parfymer bland unga män och killar under de senaste åren. Hon tror att sociala medier har haft en stor roll i det hela. Emma Gertsson är av samma uppfattning.
– Det är ofta där man ser saker först. Just unisexdofterna och märkena brukar vara ganska nischade, det är inte så många som vet om dem, men vi försöker lyfta fram dem vi har, säger hon.
Kommande veckor väntar Black week och julhandel – årets viktigaste period för butiker som säljer parfym. Om det blir någon Årets julklapp-effekt återstår att se.
– Det hoppas man säkert på, men jag tror att det kommer att säljas ungefär lika mycket dofter som det alltid gör. Dofter är en stor julklapp – alltid, säger Lotta Ling.
Årets julklapp 2024 – en unisexdoft
Unisexdoften representerar den tid vi lever i. Skönhetsbranschen har till skillnad från de flesta andra branscher vuxit under lågkonjunkturen. Det kan förklaras med begreppet ”the lipstick effect” som innebär att när större inköp fått stryka på foten, väljer konsumenterna fortfarande att unna sig små glädjeämnen i vardagen.
Doften kommer i allt fler prisklasser och utföranden. Det finns ett nyväckt intresse för hur doften får oss att må och dess effekter på välbefinnande, sömn och avslappning.
I takt med att gränserna för genusstereotypa uttryck suddas ut inom mode och kosmetik, ser vi ett starkare fokus på individen. Årets Julklapp är därför unisexdoften – en extra accessoar som sätter guldkant på vardagen.
”Vi ser hur mode- och kosmetikbranschen rör sig bort från det typiskt manliga och kvinnliga till mer genusneutrala dofter med fokus på att förstärka det individuella uttrycket. Att få njuta av en unisex-doft som en extra accessoar är något många av oss kommer unna sina när och kära i julklapp 2024.”, säger Emma Hernell VD på HUI Research.
Årets julklapp
1988: Bakmaskin
1989: Videokamera
1990: Wokpanna
1991: Cd-spelare
1992: Tv-spel
1993: En doft (parfym)
1994: Mobiltelefon
1995: Cd-skiva
1996: Internetpaket
1997: Elektroniskt husdjur
1998: Datorspel
1999: Bok
2000: Dvd-spelare
2001: Verktyg
2002: Kokbok
2003: Mössa
2004: Platt-tv
2005: Pokerset
2006: Ljudbok
2007: GPS-mottagare
2008: En upplevelse
2009: Spikmatta
2010: Surfplatta
2011: Färdigpackad matkasse
2012: Hörlurar
2013: Råsaftcentrifug
2014: Träningsarmband
2015: Robotdammsugare
2016: VR-glasögon
2017: Elcykel
2018: Återvunnet plagg
2019: Mobillåda
2020: Stormköket
2021: Evenemangsbiljetten
2022: Det hemstickade plagget
2023: Sällskapsspel
2024: Unisexdoften
Källa: HUI Research
”Jag tror att det kommer att säljas ungefär lika mycket dofter som det alltid gör”Lotta Ling