Cykelbro utanför räcket på bron
Turerna kring cyklister och Ölandsbron har varit många. Cykelbussen som fungerat som transfer över bron tidigare somrar har ställts in, eftersom KLT och Vägverket inte har kunnat komma överens om vem som ska betala vad. KLT och kommunerna kring bron har därför helt backat ur frågan och överlåtit hela ansvaret till Vägverket.
Där har frågan stötts och blötts febrilt de senaste veckorna. Man har bland annat varit inne på att stänga av ett av fyra körfält för biltrafik och istället låta cyklisterna hålla till där.
– Det är dålig stil av kommunerna, vi har strävat efter att diskutera oss fram till en lösning men de har vänt oss ryggen. Därför funderade vi först på att stänga av ett körfält för biltrafik över sommaren, säger Bror Holmén på Vägverket.
Som en hämnd?
– Nja, så skulle jag inte säga. Men det är klart, kommunerna runt bron lever ju gott på bilturismen under sommaren. Det hade blivit svårare att köra till Öland, helt klart. Men enklare att ta cykeln.
Hämndaktion eller inte, nu har man dock kommit fram till ett alternativ som inte tar körfälten i anspråk alls, utan faktiskt ger cyklisterna en helt egen plats. Richard Ecke på Svevia har lösningen.
– Det är en lösning som vi sett i franska alperna. Där har man på vissa ställen hängt en cykelbro utanför den vanliga bron över dalgångarna. Som en jättestor balkonglåda, kan man säga. Vi chansar på att Ölandsbrons räcke håller för den belastningen, nu efter renoveringen. Dessutom kommer utsikten att bli hisnande för cyklisterna.
Bakom idén finns det fransk-schweiziska vägentreprenörsföretaget PRB, Pont Route Bicyclette, som utvecklat ett koncept man också har patent på.
– Faktiskt så hörde de av sig till oss, de har en advokat i Kalmar, Sten Brolin, som hade läst om cykelproblemen i tidningen. Han fixade så att vi fick åka på studiebesök i alperna, säger Richard Ecke.
Det låter som en dyr lösning?
– Ja, det är dyrt, omkring 10 000 kronor per kvadratmeter, men vi får miljöbidrag från EU med hälften. Det är en engångskostnad och vi hoppas att Ölandsbron står där ett tag till. Åtminstone borde den göra det, med tanke på hur mycket renovering och reparation vi gör på den hela tiden. Och det bästa är att vi kan börja bygga med en gång.
Är det en säker lösning för cyklister?
– Ja, det tror jag absolut. Det finns ett litet räcke på utsidan. Men det viktigaste är ju utsikten, den lär bli helt fantastiskt.
Både Richard Ecke och Bror Holmén är övertygade om att en cykelbro utanför Ölandsbron är den bästa lösningen. Men det har också ryktats om en lösning med båt.
– Var har du hört det? Jo, vi har kikat på det också. En cykelfärja mellan Svinö och Möllstorpsläge som skulle kunna ta 100 cyklar åt gången. Vi tror att den volymen behövs, eftersom det verkar vara en sådan anstormning av cyklister, säger Bror Holmén.
Så cykelbussen finns inte alls med i tankarna?
– Nej, tvärtom faktiskt. Vi tänker förbjuda cyklar även på bussar och bilar i sommar. Tänk om en cykel skulle ramla av? Det skulle kunna bli riktigt allvarligt om någon väjer för den, kör igenom räcket och ned i vattnet.
Stig Broman