Annons

Bullervall flera miljoner kronor dyrare än beräknat

Bygget av bullervallen vid E 22 och Ölandsleden är inne i sin sista etapp. Men en rad överraskningar har lett till att satsningen kan bli flera miljoner kronor dyrare än väntat.
KALMAR • Publicerad 6 maj 2018
Peter Eriksson, Ulf Lorentzson och Niclas Kaartinen lägger torv till det nya bullerskyddet.Foto: SUVAD MRKONJIC

Nu pågår arbetet för fullt med den avslutande delen av bullervallen, längsmed norra sidan av Ölandsleden. Torv staplas likt legoklossar i vallens ytterkanter. Sedan fylls innanmätet med grus och ett nät läggs över konstruktionen för att hålla ihop den.

– Glas har inte varit något alternativ på sista sträckan eftersom det hade kunnat få ljudet att reflekteras över till andra sidan. Torven tar emot bullret på ett bättre sätt, säger Anders Berg, projektledare för infrastruktur på Kalmar kommun.

Här byggs bullervallen.
Annons

Bullervallen, som sträcker sig från cykelbron vid Hansa, är ett jätteprojekt med syfte att sänka ljudnivån i Djurängen och möjliggöra för ett 50-tal nya hus.

– Skärmen är en förutsättning för det nya bostadsområdet. Det kommer bli en rejäl skillnad för de boende, säger Anders Berg.

Den första delen, i betong och glas, längs med E 22 är färdig sedan en tid tillbaka. Men arbetet med att bygga vallen har varit svårare än vad Kalmar kommun räknat med. Bara etapp ett blev cirka två miljoner kronor dyrare än planerat och slutnotan för hela projektet väntas hamna på dryga 30 miljoner kronor.

Här växer torvvallen fram.Foto: SUVAD MRKONJIC

En av överraskningarna under arbetets gång var att Trafikverket ansåg att den tänkta placeringen av skärmen var för nära motorvägen. Bullervallen fick skjutas en bit mot Djurängen vilket ledde till att den byggdes på en lägre plats och därför behövde bli drygt två meter högre än beräknat.

Peter Eriksson, Ulf Lorentzson och Niclas Kaartinen lägger torv till det nya bullerskyddet.Foto: SUVAD MRKONJIC

– Argumentet från Trafikverket var att man i framtiden kanske vill ha ett extra körfält på E 22 med tanke på trafiken från Öland. Därför ville man inte ha bullervallen så nära vägen.

Marken visade sig också vara mer svårjobbad än väntat.

– Geotekniken var sämre än vi trodde, leran har varit tio meter djup vid E 22. Vid Ölandsleden räknade vi med morän, men även där har vi stött på lera och tvingats påla en sträcka. Projektet var svårkalkylerat då vi inte hade rådighet över marken vi bygger på, säger Anders Berg.

Arbetet med torvvallen vid Ölandsleden beräknas vara klart senast den sista juni. Då ska den skjuta upp cirka två och en halv meter över vägbanan.

David IsefjordSkicka e-post
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons