Besvikelse hos Jenny Nyström-elever efter beskedet
På torsdagen kom beskedet som innebär att alla gymnasieskolor ska stängas och att undervisningen ska ske på distans från måndag och fram till den 6 januari.
De flesta elever i årskurs 1 och 2 har redan fjärr- och distansundervisning, men praktiska utbildningar har fortsatt haft undervisning på skolan. Eleverna på restaurang- och livsmedelsprogrammet på Jenny Nyströmskolan har varit på skolan två dagar i veckan. Något som är slut nu.
– Det är jättetråkigt, vi vill vara här och visa vad vi kan och kunna nå det betyget vi vill ha, säger eleven Tuva Olofsson.
Omställningen till distansundervisning innebär per automatik mer teori.
– Vi som många andra i vår klass trivs i skolan. Vi fick göra ett skriftligt slutprov i kök förra terminen. Det var inte så kul. Vi fick skriva om allt vi gjort i ett helt år, säger Hanna Norrby.
– Jag älskar att vara i köket, det här känns väldigt tråkigt. Det är väldigt svårt att komma ihåg varje moment man gjort, det är mycket lättare att visa praktiskt för läraren, säger Ola Pieplow.
I juni tar klassen studenten, ett minne för livet. Men just nu känns det långt bort.
– Vi ser fram emot det, men inte lika mycket nu. Den sista tiden vill vi ha med klassen och våra mentorer. Vi vill få en sådan normal avslutning som möjligt, men det känns omöjligt. Det var en annan sak i tvåan, då hade man hoppet uppe, säger Tuva Olofsson.
Hur var det senast ni var hemma?
– Jag tycker det var jobbigt socialt och man tappar rutiner. Vi har en utspridd klass, de kommer från Kalmar, Oskarshamn och Borgholm. Det känns som att klassgemenskapen försvann lite, säger hon.
Den nuvarande kursen är inte klar förrän om två veckor. Och distansundervisningen försvårar och skapar oro hos lärarna.
– Det här är sista perioden i den här kursen. Stänger vi ner utan att slutföra våra praktiskt uppgifter, får vi inte tillräckligt med betygsunderlag. Vi har åtta timmars praktiska lektioner med gäster, det är inget vi kan göra på distans, säger läraren Pia Brändström.
– Det påverkas oss mycket. I våras packade vi råvarukorgar till eleverna, de fick laga mat hemma, de fick filma det och ta bilder. Det blir ändå en halvvariant, det är inte säkerställt att det är de som gjort maten, säger läraren Robert Lindeborg.
Lärarna efterfrågar en lösning, en plan B för de praktiska programmen. Skolan arbetar för att kunna lösa problemen.
– Vi har tillåtelse att göra avsteg från reglerna när det gäller praktiska moment som är nödvändiga. Vi kommer att göra det i varje enskilt fall, säger Magnus Birgersson, rektor på Jenny Nyströmskolan.