Annons
Insändare

Sker skolplaneringen i Oskarshamn med sunt förnuft?

Skolans fysiska planering har blivit något många har synpunkter på i dessa dagar. Ett bra exempel är den Reagera-artikel som publicerades i lördags.
Insändare • Publicerad 28 oktober 2020
Detta är en insändare i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
”Att planera för en stor skola med över tusen elever och lärare medför en stor trafikmängd som inte placeringen verkar vara ägnad för”, skriver insändarskribenten.
”Att planera för en stor skola med över tusen elever och lärare medför en stor trafikmängd som inte placeringen verkar vara ägnad för”, skriver insändarskribenten.Foto: Yvonne Åsell / SvD / TT

Det har funnits flera insändare, och undertecknad har talat med initierade. Jag har ingen större kunskap om hur många skolor det finns i hela kommunen eller vilka stadier som finns var. Oscarsgymnasiet har nästan 1 000 elever och med lärare torde det vara minst 200 till som där utför ett viktigt arbete inför framtiden. Många är klara över hur viktig skolan är och en generösare politik i frågan på flera plan är önskvärd.

Nu har man fattat ett principbeslut att förlägga en skola i samma storleksordning i stadens norra del, men med låg- eller lägre stadier. Motivet är att elevantalet ökar och trångboddhet kan bli problem. Det jag vill med denna skrivning är, att i all ödmjukhet ifrågasätta denna planering ur ett allmänt perspektiv och ge några exempel på vad som kanske kan vara bärande.

Annons

Även om man finner ett område mot norr så krävs stort arbete med att göra om skog till planmark att bygga på. För läsförståelsen handlar det, som ett förslag, om ett område väster om vägen mot Saltvik, norr om bron vid Havslätt. Denna uppgift är nog inte bara ett rykte. Det är tekniskt möjligt men kostsamt. Logistiken är inte bra. Det finns bara en väg dit i dag och kort eller kortare skolväg bör väl vara en strävan.

”Norra skolan utgör en själ i samhället som många har relation till och är värd att behållas även om ett underhåll kan vara kostsamt.”
Åke Henning

Rent förnuftsmässigt är det en ökad risk med oegentligheter på storskola om man jämför med mindre. En mindre skola står för bättre delaktighet, kontroll och bättre studieresultat, tror jag. De småskolor som jag har i åtanke är Saltviksskolan och Norra skolan. Den senare är anrik, byggd 1901 med en bevarandevärd exklusiv arkitektur. Den utgör en form av själ i samhället som många här genom generationer har en relation till och är därmed en kulturklenod.

Norra skolan borde vårdas ömt, menar insändarskribenten.
Norra skolan borde vårdas ömt, menar insändarskribenten.Foto: Roger Carlsson

En för mig förbryllande diskussion har varit om Kikeboskolan. Det har varit skola och mycket är där på plats. Bygg till, bygg om eller bygg nytt och se till att det blir riktigt funktionsdugligt. Även om det blir kostsamt så är det inget mot vad ett storskaligt nybygge skulle innebära.

Det finns säkert andra lokaler ganska centralt som skulle kunna byggas om till skola. Läkarstationen på Slottsgatan, kunde vara ett sådant exempel. Gamla lasarettet ett annat. Att ha skolan centralt, som princip, kan lite dämpa den utveckling som butiksdöden i stadskärnor i dag plågas av. Det finns då verksamhet kvar som kan liva upp stadsbilden. Låt skolan spela en sådan roll.

Kultur omfattar all form av mänsklig verksamhet. Hur vi här bygger strukturer kan få betydelse för välbefinnandet. I skolfrågan är det många som har funderingar. Jag är en.

Åke Henning

Oskarshamn

LÄS MER: Fler publiceringar om skolfrågan:

Annons
Annons
Annons
Annons