Annons
Insändare
Insändare

Det är förarna som ska ha äran – inte KLT

Kalmar Läns Trafiks kollektivtrafik i alla former är bra ur många aspekter.
Publicerad 2 november 2019
Detta är en insändare i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Informationen från Kalmar Läns Trafik AB kan bli mycket bättre, menar insändarskribenten.
Informationen från Kalmar Läns Trafik AB kan bli mycket bättre, menar insändarskribenten.

På landsbygden är det svårare att ordna kollektivtrafik än i storstäder med gott om resenärer på bussar, pendeltåg, tunnelbanor och spårvagnar. Trots det kan man undra i vilken värld Kalmar Läns Trafik (KLT) lever i i vårt landsbygdslän.

Förra året höll jag på att sätta kaffet i halsen när någon hade nominerat KLT till Guldfesten i Kalmar för marknadsföringspriset.

Annons

När det gäller information och marknadsföring av KLT:s tjänster, tidtabeller med mera är det sen många år så undermåligt att kunderna sällan får svar på sina frågor.

Själv fick jag efter flera års resande med färdtjänst av en chaufför veta att det fanns reskassa där man betalar in en summa som sen kostnaderna för mina resor plockas ur utan kontantbetalning för varje resa. Att inte KLT informerat mig om detta har kostat mig 10 000 kronor under de år jag åkt.

Som färdtjänstresenär får man flera gånger under året påringningar från ett företag som på KLT:s uppdrag intervjuar oss om vår kundnöjdhet. Men alla frågor handlar om chaufförerna på fältet.

Man ska på en skala från 1 till 5 betygsätta förarens bemötande, förarens sätt att köra mjukt och smidigt den hjälp föraren ger?
 Självklart svarar jag och många resenärer 5 utifrån vår erfarenhet av chaufförernas goda jobb.

Men det finns inga frågor som behandlar hur vi resenärer uppfattar/drabbas av KLT:s bristande planering av resor.

Genom att förarna sliter på fältet med att rätta till KLT:s felplanerade färdtjänstresor så är det ju de som hela tiden räddar resornas genomförande.

Svaren på enkäterna blir således felaktigt högsta betyg till KLT. Utifrån det går KLT ut med att de har hög procent av kundnöjdhet – egentligen baserat på chaufförernas slit på fältet ute i verkligheten.

Härmed hoppas jag att KLT och dess styrelse inser behovet av struktur, ärlighet och seriositet ute i verkligheten – och slutar sopa problemen under mattan.

Härmed nominerar jag färdtjänstchaufförerna på fältet, inte KLT, till kommande Guldfestens pris för bästa omhändertagande av oss funktionsnedsatta!

Anne Wilks

Annons
Annons
Annons
Annons