”Då är det tydligen lönsamt”
Någon som minns BK-tåg som körde tågen? Inte lönsamt, fick lägga ned persontrafiken. Någon som minns när SJ körde persontrafiken? Inte lönsamt och trafiken lades ner.
Som skattebetalare i länet så är man med och betalar ungefär varannan biljett som säljs som används för att åka med allmänna kollektivtrafiken. Då är det tydligen lönsamt och politiken tänker på inlandskommunerna och deras utveckling. Men det är ju de tätorter och kommuner som finns som ändstationer som har utvecklats invånarmässigt, kommunerna däremellan är avfolkningsbygd.
Den del av befolkningen som bor där tågen inte stannar eller där det inte finns någon pendlingsbar busstrafik får bara vara med och betala biljetter utan att kunna åka kollektivt. Pendlingsbar kollektivtrafik innebär att det ska vara minst två turer per timma att välja på med en hållplats inom två kilometer. Detta enligt ett dokument gjort av Trafikanalys.
Med detta i åtanke så finns det en inte så liten del av befolkningen i länet som alltså måste lösa sina transporter på egen bekostnad och även subventionera allmänna kollektivtrafikens biljetter. Landsbygdens befolkning som bor och har verksamheter i dessa vita områden utan kollektivtrafik i länet är en fantastisk tillgång för politikerna när regionskatten ska betalas. Då är man inte bortglömd utan ihågkommen.
Jörgen Carlsson, skattebetalare