Annons
Insändare

”Byt ut signalanläggning mot en cirkulationsplats”

Angående olyckskorsningen, Norra vägen–Galggatan i Kalmar.
Insändare • Publicerad 4 september 2020 • Uppdaterad 14 september 2020
Detta är en insändare i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Insändarskribenten ser många fördelar med en cirkulationsplats istället för trafiksignaler i korsningen Norra vägen–Galggatan i Kalmar.
Insändarskribenten ser många fördelar med en cirkulationsplats istället för trafiksignaler i korsningen Norra vägen–Galggatan i Kalmar.Foto: FREDRIK SANDBERG / TT

Historik:

Under 1960–70-talet genomfördes en revidering av trafiksignalerna utefter Norra vägen mellan Slottsvägen och Galggatan. Berörda korsningar med Norra vägen var Järnvägsgatan, Södra vägen, Esplanaden, Trädgårdsgatan, Erik Dahlbergs väg och Galggatan. Tanken bakom revisionen var att skapa en grön våg utefter Norra vägen.

Annons

På grund av stor sekundärvägstrafik i en del av korsningarna fungerade inte den gröna vågen. Efter hand byggdes därför korsningarna vid Södra vägen och Trädgårdsgatan om till cirkulationsplatser. På grund av utrymmesskäl kunde det inte genomföras vid Esplanaden. Diskussioner fördes även om att bygga om korsningen med Erik Dahlbergs väg till en cirkulationsplats

Nuläge:

Genom utbyggnaden av ny bebyggelse kring Galggatan och Liljas tomt kommer sekundärtrafiken till Norra vägen att öka och medföra en snedfördelning av nuvarande trafikbild.

Förslag:

Byt ut nuvarande signalanläggning mot en cirkulationsplats. Trafiksäkerheten skulle öka och hastigheten på Norra vägen dämpas, dessutom skulle miljöstörningarna minska genom mindre stopp och framkomligheten öka för alla trafikantgrupper och riktningar, det skulle även öka framkomligheten för utryckningsfordon.

Cirkulationsplatsen kan utformas enligt befintliga anläggningar vid Södra vägen och Trädgårdsgatan.

SHm

Annons
Annons
Annons
Annons